Funderar på att montera spotligts i badrummet.

* Vilka regler är det som gäller? (IP-klasser)

* Får man montera 230V i badrum?

* Om man monterar 12V-spots med transformator, hur gör man då med anslutningssladden (stickproppen)? Lägger man sladden ovanför takpanelen och ut i ett angränsande rum eller till en kopplingsdosa i badrummet?

Tack på förhand.
 
Vi har precis monterat spotlights i badrum. Min elektriker sa att det var OK med 220V. Så han fixade en vanlig el-uttag under taket som går till strömbrytare. Sedan köpte jag en 3 pack downlights 50W och monterade de i en ramp som jag byggde själv. Allt sitter som en låda under taket ovanför spegeln.
 
Jag hade tänkt att montera infällda spotlights direkt i inntertaket (Huntonit).

Ovanför tvättstället ska jag ha en halogenramp.
 
IP44, om du inte redan visste detta. :)
 
Fel.
Ip 44 i område 1 ip 21 i område 2 ip 20 i område 3 om armaturen har isolerad kupa (täckglas).
 
Ursäkta, men man får använda IP44 i HELA badrummet om man så vill (bortsett från område 0, d.v.s. i badkaret)
 
Dalaskogen, du postar i en tråd som är tre och ett halvt år gammal, bara så du vet. :)
Och jag är ganska säker på att Erik räknar upp minimikraven i kapslingsklass för de olika zonerna. Naturligtvis får man använda en högre kapslingsklass även på ett ställe där det inte krävs.

Tråden ligger lite knas, så jag flyttar till "el".
 
Hej!

Lånar denna tråden. Vad är det som gäller gällande montering och material? Vi kommer att regla, isolera lägga tätskikt och senda vanligt takgips i badrummet. Sen vill vi ha 6 -7 st infällda spotlights som är kopplade till en dimmer.

Den elektrikern vi har är behörig och så men var osäker på just detta med monteringen rent byggtekniskt. Han sysslar mest med industriel och har inte gjort några badrum. Dock vet han vad som gäller för montering av uttag i våtrum. Men är som sagt osäker på just värmeutvecklingen och monteringen av spottarna. Någon som kan ge lite goda råd och tips?

MVH
Henrik
 
Ovanför taket behöver ni motera sk "pottor", infällningsburkar för spottarna. Hur stora dessa ska vara beror på vilken spot ni väljer, men de är ganska stora. Alternativet till detta är att montera sk. "möbelspottar" som inte behöver infällningsburkar eftersom de inte blir lika varma, men ljuset är också sämre från dessa.
 
Såg denna tråd och tänkte be litet om råd...
Jag bor i en HSB bostadsrätt i Malmö och har problem med förreningens ordförande när det gäller installation av spotlight i badrumet.
Mitt badrum är ca 1.6m bred, 2 meter lång och 2.1 meter hög. Jag har köpt en handfat- hylla med 2 st spotlights i. Sen vill jag lägga upp 4 st spotlights på taket. När jag ringde föreningen igår sa de till mig att om jag ska lägga in de måste jag först installera jordfelsbrytare, sen får inte spotlights transformatorer sitta i badrummet.
Det är ju vanligt att marknaden säljer handfat hylla med spotlight till spegelarna. Ovan på det finns det utrymme med en litet transformator. Jag har aldrig hört att någon behöver ta transformator därifrån till lägenhetens el-central och dra en 15 meters sladd därifrån och tillbaka till badrummet. Det här är helt vansinnig, om man måste göra så varför säljs denna konstruktion i affärerna?
Sen gällande jordfelsbrytare. Jag kollade i Internet och det verkade som att man behöver det endast om man har eluttag i badrummet. Det krävs alltså inte för fastinstallation. Jag är dock inte 100% säker om detta. Kan någon hjälpa mig? Helst hänvisar till nån regler/lag...
När det gäller installation av armatur i badrum hittade jag denna länk www.badrumslampor.se/kundtjanst/?p=ipzoner Kan man litar på vad den står där? Enligt det behöver jag inte ha transformator utanför badrum och det räcker med IP20 om inte jag lägga spotlighten ovanför badkaren. Stämmer?
Tack på förhand!
 
Zonindelningen stämmer nog. Tycker att texten ser litet avig ut. Var lite försiktig med angivelserna om höjder, där har jag sett lite olika bud, beror på att delar av europa har något andra definitioner än vi här tror jag.

Om du håller dig 60cm utanför badkaret så klarar du dig med IP21 spottar. IP20 gäller ju bara om spoten är av helt isolerande material och har lampan helt innesluten, det kravet uppfylls ofta inte av spottar.

Så länge du lyckas få transformatorn placerad i rätt IP zon i förhållande till sin klassning, så behöver den inte vara utanför badrummet. De flesta transformatorer får inte ha längre ledningar än 2m till armaturen. Krav från tillverkaren, beror på att de strålar ut radiovågor.

Det stämmer att kravet på jordfelsbrytare gäller bara om du har uttag eller golvvärme i badrummet (samt vid all nyproduktion). Ofta ingår det ett uttag i en lamphylla eller badrumsskåp. Skulle tro att det är därifrån din ordförande fått sitt krav.

Tänk då också på att det får inte finnas något uttag överhuvudtaget i badrummet, inte ens för inkoppling av tranformatorn.

Har själv precis installerat ett badumsskåp med uttag i, som jag räknade med att behöva plugga efterssom det kom för nära badkaret. Men nu när skåpet är uppe så visar det sig att om jag tar hänsyn till avståndet från skåpets framkant och in till uttaget (ca 8cm) så klarar jag avståndet med ca 9mm marginal.

Om du skall fälla in spottar i taket så titta på värmeskyddet. Det är oftast det stora problemet vid takinfällning.
 
Tack för ditt snabb svar, Hempularen! Bilden känns faktiskt mycket klarare nu.

Jag var faktiskt i Hornbach idag och pratade med en duktig säljare där. Jag byt ut mina spottar till en grupp med IP44. För att slippar den där transformator-jordfelsskydd problemet tog jag de spottar med 230V matning. Enligt spotlights manual och Hornbach kille är det helt ok, men jag fick klågormål från min badrums installatör istället. Han sa att de måste vara 12V i badrummet och jag måste byta den... Suck, då får jag gå tillbaka igen...

Hämtade handfat-hylla idag också. Dess transformatorn, Hafa ET-70T, har inga IP-klass, jag får hitta en ersättare. (förstå inte varför det ingår en sånna). Mycket riktigt sitter det en el-uttag i hyllan, får jag behålla den om jag inte kopplar in den. Det är ju fult att ha ett stort håll i hyllan...haha

Vad menar du med "Om du skall fälla in spottar i taket så titta på värmeskyddet." Menar du att jag skall ha större avstånd mellan spottarna och taket?
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar med lägga upp spotlights.. ska dom fällas in i taket eller i en möbel? Var kommer dom kopplas in? Kommer det en kabel ur väggen eller förlängningssladd från rummet bredvid?
 
Det är inte jag som ska koppla in dem, men om jag förstår rätt så ska installatören dra kabel från befintlig strömbrytare (i badrumet). El-kabeln kommer att ligga i en rör (i väggen) och gå mot taket. Taket ska sänkas med 10 cm (trä eller gips), spottarna ska sen sitter där. För värme utveckling, jag undrade om Hempularen menar att taket bör sänkas mer än 10 cm…
Spottarna för handfat-hyllan är inbyggd, de tänker jag inte göra något åt förutom att byta ut transformatoren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.