Hej!
Vi ska sätta spottar i några rum på övervåningen. Man kan sätta dem via vinden, men däruppe ligger ett lager spån. Vår elektriker är tveksam till att arbeta i spånet och föreslog att vi ska suga bort allting pga ökade brandsäkerhetskrav. Nu blir ju det både dyrt och tidskrävande...

Är det någon som har erfarenhet av att sätta spottar med spån på vinden? Finns det spottar som man kan sätta nerifrån utan att sänka taket så mycket. Vi har precis lagt på gipsskivor på träpanel i de rum vi ska sätta spottar och vi vill ogärna sänka taket mer. Vad ska vi göra? Hjälp!
 
Jag har likadant! Använd den största infällnadsburk du kan hitta och montera spoten MITT I! Se till att täta alla glipor med fogmassa så inget spån kan tränga in i burken. Om du vill vara på den riktigt säkra sidan kan du lägga vanlig isolering mellan burken och omgivande sågspån.

/Elinstallatör
 
Jag har också gjort en liknande installation. Jag använda mig inte av fogmassa, men drog i ett antal extra skruv runt om burken för att förhindra att mer spån kom in. Innan jag monterade spotten gjorde jag ett specialmunstycke, till dammsugaren, av lite flexibelt VP-rör som gick upp i "spot-hålet". Körde en vända i varje hål för att få bort eventuellt kvarvarande spån.

Kanske skulle man traska upp på vinden igen och täta lådorna med lite fogmassa? Vad säger ni?

Tråkiga är att isoleringen är inte bara spån utan spån-isolermattor-lösull :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.