hej! mitt hus äger gamla trägolv som vi tänker slipa.
vi ska även montera dubbla altandörrar istället för fönstret i köket (där elementet sitter)
så den spontana tanken är ju att montera golvvärme. -underifrån, jag ska ändå renovera pannrummet som ligger rakt under.
Men, "folk" säger att det inte funkar bra med golvvärme o trägolv.
vad är det som gäller? vad kan hända? är det någon som har erfarenhet av det? både bra o dåligt, om det finns. ;)
/tack!
 
Hur tjocka är dina golv? Man brukar avråda från att lägga golvvärme under trägolv som är tjockare än 25 mm. Anledningen till det är

1. Det krävs en relativt hög framledningstemperatur (vattentemp) för att få ett värmetillskott från golvet vilket gör en värmepump mindre effektiv.
2. Den höga temperaturen riskerar att torka ut golvet med sprickor och glipor som följd.

Även om golvet är tunnare än 25mm så får du räkna med rörelser i golvet under året. Fult tycker en del, charmigt för andra.

Har du lättdrivna golvkonstruktioner i andra delar av huset, tex ingjutna rör med klinkers på, kan det vara svårt att få till en bra reglering. Jag har så här i huset men tycker inte det är ett problem. Prata med golvvärmeleverantören om detta och få lite mer tips och kött på benen.

Ett oljat trägolv känns nästan aldrig kallt - golvvärmen kanske gör mer nytta i andra rum?
 
jodå, 25mm minst. men du får det att fungera så?

anledningen till golvvärmen är ju egentligen att det inte finns plats för element på någon vägg efter att dörrarna kommer på plats. det kanske finns andra bättre lösningar än golvvärme men vad vet jag. f.ö är golvet redan "glipigt" så det är nog inga problem..
 
Näe, jag har bara trägolv i sovrummet och det är inte så tjockt. Jag tänkte mer på att ha golv med väldigt olika värmemotstånd. DET har jag.
 
Det jag hört i frågan är att om du har för tjock trägolv uppåt så kommer en stor del av värmen att gå ner i pannrummet i stället för upp i köket vilket skulle vara oekonomiskt.

Förutom dom nämnda problemen då, med att golvet torkar och rör på sig.
 
Hej
Jag har ett likartat problem. Jag håller på att renovera en 100 år gammal veranda som ligger över ett kallutrymme. När jag rivit bort ett par lager gamla övergolv, varav en nålfiltmatta, hittade jag ett underbart 27 mm tjockt furugolv underst. Det är dock rejält kallt och isoleringen under är mycket bristfällig trots att de föregående ägarna sprutade in skum för 30 år sedan.

Jag vill definitivt behålla detta golv efter slipning och inoljning) och för att säkra komforten tänker jag riva ut all gammal isolering underifrån och lägga in isoleringsull till minst 20 cm tjocklek (bjälklaget är c:a 20 cm tjockt). Dessutom skulle jag vilja höja komforten ytterligare genom att lägga vattenburen golvvärme där slangsarna fästs direkt mot golvet underifrån med hjälp av Wirsbos värmefördelningsplåtar som jag skruvar direkt i golvet ( efter att eventuell diffusionsspärr lagts direkt mot golvet).

Om det behövs kan jag även sätta dit några radiatorer under fönstren i verandan, men jag hade tänkt vänta med detta tills jag har sett hur mycket ytterligare värme som behövs. Golvvärmen skall alltså inte ses som den enda eller ens primära värmen i rummet, utan främst som ett komforttillskott, varför jag inte behöver ha så särskilt varmt vatten i golvvärmesystemet (minskar uttorkningsrisken).

Finns det någon som har gjort något liknande, eller har välgrundade åsikter om hur detta bäst kan göras?
Mvh Gunnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.