Jag har ett stort spontat innertak från tiden 1970-80 nånstans. Det är gulnat idag och jag vill ha det vitt.

Första frågan är: är det möjligt att måla det utan att få tråkiga skarvar mellan bräderna som lyser igenom med befintlig gulnade panelfärg? Hur mycket rör sig ett gammalt innertak?

Andra frågan gäller taklisterna (hålkäl). Jag behåller helst tapeterna i detta läge samt även taklisterna. Däremot har man tidigare tapetserat upp på listerna en liten bit. Jag tänker mig att gå med rakblad+skrapa eller liknande och skära bort tapeten som sitter på listen, sedan måla listen mot en spackel som jag håller för att skydda tapeten. Är det rätt sätt att göra det på? Att plocka ner listerna innebär garanterat att jag får byta alltihop vilket är många meter och jag får ändå inte ner dem utan att skära loss tapeten.
 
T
Jag hade tre tak i sovrummen i mitt tidigare radhus som hade profilerad panel och där fogade jag med vanlig latexfog mellan varje bräda för att komma ifrån de svarta ränder som uppstår mellan dem.

De var ursprungligen lackade och det hade rökts i huset så först tvättades taken ner med starkt blandad ammoniaklösning för att sedan grundas med en spärrfärg av alkydoljetyp. Sen fogades allt och färdigströks två gånger med en akrylatfärg.

Det har hållit så länge jag bodde kvar och även sedan ex:et tog över så vitt jag vet.

Det låter rimligt att skrapa bort tapet från taklisterna och sen använda en spackel att skydda tapeten med vid ommålning. Det kan även gå att använda en maskeringstejp med lite svagare klister på(tror den blå är bättre än vanlig gul/vit)
 
Hm, blir rejält med fog om jag skall foga alla bräder. Det är 50 kvadrat ungefär.

Funderade också på att maska med tejp, men är ändå rädd för att det skall sitta för bra alternativt inte tillräckligt bra. Med spackel och försiktighet tänker jag mig att det kan gå vägen. Men skall kanske testa att tejpa någonstans där det inte syns för att säkra extra.

Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.