Hej, jag har en liten friggebod som värms upp av ett konventet element och har några andra mindre elkrävande prylar i sig.

friggeboden är kopplad till huset med en 2.5mm2 förlängningskabel till ett eluttag utomhus. Allt har fungerat bra i drygt 1 månad fram tills denna veckan. Värst idag, 5 gånger har vi varit uppe mitt i natten för att elen har gått.

det som händer är att ibland löser jordfelsbrytaren ut, i andra fall säkringen till enbart det utomhus uttag jag använder och ibland bägge. Det sker också med högst sporadiska intervall, ibland håller det en dag och ibland 20 min ibland slår den ifrån på direkten men inte när man slår på en andra gång.
Vad är det som sker?

Min tanke är på något sätt fukt, dock har elsystemet klarat sig genom höstrusket utan problem utan det känns på något sätt som att det kan ha med kylan att göra. Kan frost el dylikt lösa ut jordfelsbrytaren?

Det självklara att elementet skulle dra mer ström nu när det är kallare har vi undersökt lite genom att koppla ifrån det eller sänka det men vi har inte lyckats se något samband mellan elementet och hur länge strömmen är på.

Hoppas någon här ute kan hjälpa mig att få lite sömn ;)
 
De e inte så att du är på gränsen till vad eluttaget klarar av?
Om det är dom elementen jag tänker på brukar dom dra ca 2000w.

Har ingen större kunskap men däremot erfarenhet av liknande. Låg väldigt nära gräns för vad 10A klarar och då kom ibland konstiga avbrott. Säkring ska väl bryta vid överlast men att jordfelsbrytare går lät konstigt.

allt gott

Tomas
 
T tomas123 skrev:
De e inte så att du är på gränsen till vad eluttaget klarar av?
Om det är dom elementen jag tänker på brukar dom dra ca 2000w.

Har ingen större kunskap men däremot erfarenhet av liknande. Låg väldigt nära gräns för vad 10A klarar och då kom ibland konstiga avbrott. Säkring ska väl bryta vid överlast men att jordfelsbrytare går lät konstigt.

allt gott

Tomas
Hej, ja det är mycket möjligt att vi ligger precis där på gränsen, kan det vara så att kylan sänker gränsen något vilket gör att den lättare löser ut nu? Tänkte just iom att elementet är antingen på eller av, bara oftare på när det blir kallare, vilket borde betyda att maxeffekten är densamma.
 
Nej kyla som sådan löser inte jordfelsbrytare. Kontakten kan vara på gränsen till överbelastad, men det löser inte jordfelsbrytare, snarare tvärtom eftersom den blir varm och fukt avdunstar.

Kontrollera att kontakterna är OK på förlängningskabeln, de skulle ha kunnat bli brända av att köra hög effekt länge i kylan. DET skulle kunna få jordfelsbrytaren att lösa ut.
 
Jordfelsbrytare bryter för jordfel, inget annat. Skarvsladdar som ligger ute, utebelysning och motorvärmarkablar brukar vara det vanligaste, och ofta går det koppla ur och köra uteslutningsmetoden.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej kyla som sådan löser inte jordfelsbrytare. Kontakten kan vara på gränsen till överbelastad, men det löser inte jordfelsbrytare, snarare tvärtom eftersom den blir varm och fukt avdunstar.

Kontrollera att kontakterna är OK på förlängningskabeln, de skulle ha kunnat bli brända av att köra hög effekt länge i kylan. DET skulle kunna få jordfelsbrytaren att lösa ut.
okej så att vanliga säkringen går det kan man ta till överbelastning men jordfelet är något annat. Jag har varit och kikat på kontakterna i ändarna av förlängningssladden för att se om det var någon fukt eller dylikt och kontakterna i sig ser ut precis som när jag köpte sladden.

kan det ha något med fukt, kyla, frost som utlöser? Det vore något konstigt iom att den klarade fukten i höstas men frosten kanske tog sig in på ett annat sätt?
 
T Vilgot Småhus skrev:
Hej, ja det är mycket möjligt att vi ligger precis där på gränsen, kan det vara så att kylan sänker gränsen något vilket gör att den lättare löser ut nu? Tänkte just iom att elementet är antingen på eller av, bara oftare på när det blir kallare, vilket borde betyda att maxeffekten är densamma.
Om jag inte missminner mig så ibland när man slår på en elpryl får man en ”elpik” som kan om man har mycket last göra att man skjuter säkring. Jag tror dessa element som inte är eltekniska underverk kan strula en del.
Jag tror enligt min okunskap i kombination med gubbgissning att ditt element är på gränsen till paj.
 
T tomas123 skrev:
Om jag inte missminner mig så ibland när man slår på en elpryl får man en ”elpik” som kan om man har mycket last göra att man skjuter säkring. Jag tror dessa element som inte är eltekniska underverk kan strula en del.
Jag tror enligt min okunskap i kombination med gubbgissning att ditt element är på gränsen till paj.
Möjligt, det var ett nytt element av den finare sorten men det gör ju ingen större skillnad om den är paj. Dock kvarstår jordfels funderingen om det var elementet som är paj
 
Det finns två saker som får en säkring att lösa.

1. Överbelastning. Detta är en långsam metod. Ju större överbelastningen är desto kortare tid tar det. Vid måttlig överbelastning kan det ta en timme innan säkringen löser. Om det är orsaken är det fullt rimligt att det har med kylan att göra. Detta om ett element drar en högre ström än säkringen tål. Är det varmare ute blir inte säkringen överbelastad länge och mycket nog för att lösa.

2. Kortslutning. Detta går fort. Det är när det går en ström flera gånger högre än säkringens märkström.

Sedan finns det ett tillfälle när jordfelsbrytaren löser. Det är vid jordfel. I fallet kortslutning mellan fas och jord kan det lösa både säkring och jordfelsbrytare eller endast en av dem. Så om det ibland är säkringen och ibland är jordfelsbrytaren som löser tyder det på att du antingen får sporadiska kortslutningar mot jord eller så har du två olika fel.
 
Jag skulle börja med att titta i utomhusuttaget om det finns fukt där. Vanlig orsak.
 
Logad Logad skrev:
Jag skulle börja med att titta i utomhusuttaget om det finns fukt där. Vanlig orsak.
jag kollade lite och hittade ingen som gick att se, kände även med fingret och torkade av med lite papper.
 
Nu har jag kopplat in elementet direkt till förlångningskabeln och nu har säkringen och jfb hållit sig i över två timmar.

så då borde alltså jordfelet ha någonting med något i friggeboden att göra, kan det vara någon fukt någonstans som bara löser jfb när maximal ström passerar?
 
Ett jordfel mellan nolla och jord kan få till följd att jordfelsbrytaren löser vid belastning av anläggningen. Det är lurigt eftersom det kan räcka med belastning av en annan grupp än den där jordfelet sitter. Men ett sådant fel kan bara lösa jordfelsbrytaren. Aldrig säkringen.
 
T Vilgot Småhus skrev:
det som händer är att ibland löser jordfelsbrytaren ut, i andra fall säkringen till enbart det utomhus uttag jag använder och ibland bägge. Det sker också med högst sporadiska intervall, ibland håller det en dag och ibland 20 min ibland slår den ifrån på direkten men inte när man slår på en andra gång.
Vad är det som sker?
Det kan gå att komma närmare en förklaring med en mer detaljerad beskrivning, t.ex om "den" är JFBn eller säkringen, och om du har smältsäkringar eller moderna dvärgbrytare. Kunde du i så fall känna ifall säkringen var varm?

Felet kan ligga i kablar eller apparater, så en mer exakt beskrivning och bilder av dessa kan ge ledtrådar. Ni kan ju successivt koppla bort delar till dess att felet försvinner för att försöka ringa in felkällan.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan gå att komma närmare en förklaring med en mer detaljerad beskrivning, t.ex om "den" är JFBn eller säkringen, och om du har smältsäkringar eller moderna dvärgbrytare. Kunde du i så fall känna ifall säkringen var varm?

Felet kan ligga i kablar eller apparater, så en mer exakt beskrivning och bilder av dessa kan ge ledtrådar. Ni kan ju successivt koppla bort delar till dess att felet försvinner för att försöka ringa in felkällan.
ja som sagt är det lite sporadiskt vilken säkring som går, ibland jordfel ibland ”vanliga”. Typen är dvärgsäkringen tror jag, typen med en vipströmbrytare så inte smältsäkringar iaf.

Vi har undersökt lite nu och testar med olika delar av systemet inkopplat för att se om det slår ifrån. Det är svårt att säga när man kan va säker på att det håller just för att elen tidigare fungerat i någon dag och sedan gått med korta intervaller. Nu ska vi iväg så vi får se om strömmen är på när vi kommer hem…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.