Hej,

spoltanken tar lång tid att fylla på toaletten, upp till en kvart. Jag tror att tillverkaren är Cersanit (hittar inte någon märkning på toastolen, men efter att ha googlat en del så verkar komponenterna vara de samma som de som sitter i Cersanits produkter). Badrummet är renoverat nån gång mellan 2004 och 2007 så jag antar att stolen är sedan då.
Jag plockade isär inloppsventilen och hittade en packning som verkar ha spruckit. Har försökt hitta en likadan på nätet men går bet. Nån som kan assistera? Packningen är ca 30 mm i diameter. Se bilder nedan.

Packningen:
IMG_20121206_205410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121206_205426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121206_205438.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121206_205519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spoltanken (man plockar av hävarmen och skruvar sedan av den räfflade vertikala hatten och där under sitter packningen):
IMG_20121206_210952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121206_211005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_20121206_211248.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Efter ytterligare googlande så verkar det som att inloppsventilen kommer från Siamp och att hela ventilen heter Compact 99B. Då ska man bara få tag på membranet till den. Förslag? Järnia?
 
P
Kan vara smuts som satt igen toaventilen ganska vanligt dom säckar igen, prova slå på den lite me nån skiftnyckel eller dylikt.
 
Hej,
Jag har precis samma problem. Hur löste du det, gick det att hitta den där ventilen, Compact 99B, någonstans?

Tack på förhand
Johan
 
Krilleman
Kan inte ett byte till en fluidmaster fungera om reservdel inte kan hittas?
 
Jo, det skulle kunna vara ett alternativ. Tack för tipset!

Jag hittade dock den där ventilen på ebay UK och har beställt den. Funkar det inte så blir det fluidmaster.
 
Hoppar in i tråden! Jag har en Gustavsberg toa som bråkar. Den slår inte av som den skall. Har plockat isär allt och rengjort, och sen funkar den bra ngn månad, sen står den och rinner igen....

Är det bara att köpa en fluidmaster och skruva i, eller finns det förutsättningar som måste uppfyllas?

//L
 
Krilleman
Vad har du för posrslinsgud larsa?
 
ImageUploadedByByggahus.se1385231776.748639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen aning faktiskt, köpt för 10 år sedan. Idiotisk knapp där man inte fattar vad som är hel/halv spolning... Nu ser jag att dasspappret är slut, måste hämta en ny rulle!

Skämt å sido köpte jag en liknande men med "kromad" spolknapp till lilltoan ungefär samtidigt, och den är både logisk och har inte strulat på 10 år..

//Larsa
 
J Johan Thunmarker skrev:
Jo, det skulle kunna vara ett alternativ. Tack för tipset!

Jag hittade dock den där ventilen på ebay UK och har beställt den. Funkar det inte så blir det fluidmaster.
Hej
Det var flera år sedan men löste du problemet med denna ventilen till toatanken?
Jag har samma problem med sprucken membran som tar lång tid att fylla i tanken.
Vilken ventil beställde du?
Mvh
Eugen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.