Inte så mycket bygg, men ni kan ju få garva ändå.

För en tid sedan inköptes en ny snöslunga. En Toro. Den har fungerat bra. Under natten har det fallit snö (igen) och denna skulle nu röjas bort från vägen så att jag åter kan ansluta mig till civilisationen.

Sagt och gjort, det gick bra ett tag, men sedan började den hacka lite och stannade. Typiskt symptom på soppatorsk. Den dunken med Aspen akrylatbensin jag fick med har gått åt, men bensin fanns ju i garaget.

Där hade jag dels min dunk med fin prima 95-oktan blyfri, och så stod där en dunk Aspen akrylatbensin som föregående ägare av huset lämnat efter sig. Kanske var det under påverkan av att jag under morgonsessionen på plumseriet suttit och läst en miljöbilaga till ortens morgontidning som gjorde att jag ställde ifrån mig min bensindunk, tog den blå Aspendunken och gick ut till snöslungan och fyllde på. Hela tanken full.

Ställde sedan ifrån mig dunken, satte på alla lock, pumpade fram bensin och startade. Puttrade lite, stannade sedan. Pumpade fram igen, på med lite choke och så drar vi i snöret igen. Puttrar, stånkar och väser, och vill inte komma upp i varv. Jag kör lite med den i detta puttrande skick, men den stannar snart och det ryker en del om den.

En misstanke väcktes då. Vad var det egentligen jag tankade snöslungan med? Öppnar dunken och luktar. Det luktar inte helt olikt spolarvätska. Skall akrylatbensin verkligen lukta så? Går iväg till garaget och letar reda på den tomma dunken. (Här kastas ingenting som man kan behöva ha). Det luktar inte alls likadant.

Snöslungan mer eller mindre bars sedan tillbaka till garaget och där står den nu. Ute faller vackra snöflingor, och jag har lärt mig att lukta först - fylla sedan...

Att man inte skall fylla dunkar med annat än vad som står på dem kan andra få lära sig genom att läsa denna historia. (Jag trodde inte att man kunde göra något så dumt). Jag har heller inte tid att demontera någon snöslunga och få bort spolarvätskan, utan jag lär behöva åka in med den till inköpsstället och berätta om min blunder där. Något säger mig att jag blir utnämnd till "Dagens pucko" eller så...
 
Mikael_L
Ja det är ju ett misstag som är lätt att göra ...

Men inte kan det väl så väldigt svårt att få ut spolarvätskan ändå ??? ...

Hitta slangen som leder soppan till förgasaren, lossa och hälla ut.
Välta hela slungan och helt enkelt hälla ut det.
Slanga ut det med hävert, som du gjorde på moppetiden :D

När du hällt i rätt soppa så blir du tvungen att dra i startsnöret ett hyfsat tag till att riktig bensin hittat fram.
 
Mikael_L skrev:
När du hällt i rätt soppa så blir du tvungen att dra i startsnöret ett hyfsat tag till att riktig bensin hittat fram.
När jag jobbade med gokartar så brukade vi försiktigt hälla lite bensin direkt på luftfiltret (OBS: ej pappfilter) om man hade kört slut på soppa, gick mycket snabbare att få den att starta då. kunde vara i princip omöjligt annars.
 
Swetrot skrev:
Inte så mycket bygg, men ni kan ju få garva ändå.

För en tid sedan inköptes en ny snöslunga. En Toro. Den har fungerat bra. Under natten har det fallit snö (igen) och denna skulle nu röjas bort från vägen så att jag åter kan ansluta mig till civilisationen.

Sagt och gjort, det gick bra ett tag, men sedan började den hacka lite och stannade. Typiskt symptom på soppatorsk. Den dunken med Aspen akrylatbensin jag fick med har gått åt, men bensin fanns ju i garaget.

Där hade jag dels min dunk med fin prima 95-oktan blyfri, och så stod där en dunk Aspen akrylatbensin som föregående ägare av huset lämnat efter sig. Kanske var det under påverkan av att jag under morgonsessionen på plumseriet suttit och läst en miljöbilaga till ortens morgontidning som gjorde att jag ställde ifrån mig min bensindunk, tog den blå Aspendunken och gick ut till snöslungan och fyllde på. Hela tanken full.

Ställde sedan ifrån mig dunken, satte på alla lock, pumpade fram bensin och startade. Puttrade lite, stannade sedan. Pumpade fram igen, på med lite choke och så drar vi i snöret igen. Puttrar, stånkar och väser, och vill inte komma upp i varv. Jag kör lite med den i detta puttrande skick, men den stannar snart och det ryker en del om den.

En misstanke väcktes då. Vad var det egentligen jag tankade snöslungan med? Öppnar dunken och luktar. Det luktar inte helt olikt spolarvätska. Skall akrylatbensin verkligen lukta så? Går iväg till garaget och letar reda på den tomma dunken. (Här kastas ingenting som man kan behöva ha). Det luktar inte alls likadant.

Snöslungan mer eller mindre bars sedan tillbaka till garaget och där står den nu. Ute faller vackra snöflingor, och jag har lärt mig att lukta först - fylla sedan...

Att man inte skall fylla dunkar med annat än vad som står på dem kan andra få lära sig genom att läsa denna historia. (Jag trodde inte att man kunde göra något så dumt). Jag har heller inte tid att demontera någon snöslunga och få bort spolarvätskan, utan jag lär behöva åka in med den till inköpsstället och berätta om min blunder där. Något säger mig att jag blir utnämnd till "Dagens pucko" eller så...
Sug ur tankan med "snuttaislangenmetoden", fyll på fullt med bensin, gen den en sup rakt i förgasaren så smäller den igång ska du se.
 
Idag var en bättre dag att ta itu med detta, igår var jag nedringd av kunder som var oroliga för att deras chipshyllor var ett terrorvapen. Vilket de är, tillsammans med andra vanliga varor som hittas i deras butiker.

Motorn var en ganska så integrerad och väl inkapslad sak som inte hade någon liten slang från bensintanken till förgasaren. I instruktionsboken stod också att man inte bör tippa den åt sidan, för då rinner den feta oljan ned och kläggar igen något filter.

Så jag tog helt sonika en sådan här blomsterspruta och skruvade loss behållaren. Med hjälp av den pumpades sedan spolarvätskan bort. Det tar ungefär 25 minuter för 2,5 liter kan jag berätta för den intresserade, och man blir bara lite öm i fingrarna. Det gick förvånansvärt lätt att komma åt i alla skrymslen på tanken så att man fick bort så mycket som möjligt.

Sedan fylldes prima 95-oktanig riktig bensin i, och så började processen att starta. Det blev en del pumpande på motorns egen lilla pumpknapp (ungefär 150 gånger) innan det plötsligt hoppade igång när jag drog i snöret. Mycket rök och hostade till en början, men nu är gården och vägen avröjd utan några större hostningar. Det var lite i början, men när den blev varm, och man fick röra sig lite så att bränslet blandades så gick det allt bättre.

Slutet gott, allting gott.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Ett värdefullt tips efter den behandlingen - Byt motoroljan.
 
Mikael_L
Cinolin skrev:
Ett värdefullt tips efter den behandlingen - Byt motoroljan.
Mja...
Är det så nödvändigt egentligen. OK lite väl mycket oförbrända saker har kommit genom cylindern och ner i oljan.
Men om nu swetrot redan har kört upp maskinen i ordentlig temp => oljetemp = 110 - 160 gr. så har nog alla de där vätskorna redan dunstat, då dom har relativt låg förångningstemp ...

Motoroljan skulle nog isåfall bytts direkt då den börjat tända lite som smått . :surprised:
 
Ha ha, påminner mig om när jag tankade röjsågen med "Aspen". Den rök som fan och gick halvknackigt med hjälp av startgas (?)
Det visade sig att gårdens förre ägare hade fyllt Aspendunken med diesel.
Jag misstänkte faktiskt nåt liknande så jag provluktade lite snabbt innan jag tankade upp sågen.
Min polare på verkstan förklarade mellan skrattattackerna att bensinlukten kan sitta kvar i dunken ändå och "överrösta" diesellukten.
 
Swetrot skrev >Snöslungan mer eller mindre bars sedan tillbaka till garaget och där står den nu. Ute faller vackra snöflingor, och jag har lärt mig att lukta först - fylla sedan...

Å jag har lärt mig att lukta försiktigt först....då jag som liten knatte drog en djup inandning från Pommac flaskan pappa hade i garaget....Ammoniak !! Fy F*n va dålig jag blev....Sen kom farsan på att när jag blev arg o låste in mig på rummet så gick han o fyllde en spruta med ammoniak o sprutade genom nyckelhålet....Då kom man ut illa kvickt !!
 
Min kompis har för mycket att göra, så när det började lukta spolarvätska baktill i sin bil misstänkte han att slangen som gick till bakrutan pajjat någonstans.
Han lämnade in bilen till en verkstad på en gång, det var viktigare att få bort lukten än att fundera på att felsöka själv.
Verkstaden började med att demontera bakluckan, hittade inget konstigt. Sen lyfte de på mattorna så de kom åt utrymmet runt reservhjulet. Där låg en söndersvittrad spolarvätskaflaska som min kompis inte hade en aning om att den följde med bilen när han köpte den.
Verkstaden var iaf tvungen o debitera ett par timmars felsökning.. :)
 
Min förre arbetsgivare tog gopeden till den lokala dansbanan en midsommarafton, utrustad med en groggflaska, och en bensinflaska,
Framåt småtimmarna, på hemvägen, fick han soppatorsk, stannade och tankade grogg i gopeden, och tog själv en färdknäpp bensin...
Övriga sällskapet kräktes också, fast av skrattattacken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.