Har en gammal rejäl murad öppen spis av mexisten.

Spjället hade fastnat och jag försökte trycka till innerdelen med en gardinstång underifrån genom skorstenen. Det sönderrostade spjället gick då helt sönder och är nu i helt öppet läge.

Ett jäkla projekt att ordna antar jag. Kan man räkna med några rejäla värmeförluster av en öppen skorsten i ett vardagsrum? Man känner ju inte direkt någon luftström i öppningen men jag går och småoroar mig för en värmetjuv :cool:

Vad tro ni? Riva rubbet eller bara lämna det som det är?
 
Det kan bli märkbart drag ut genom den, det är därför man har ett spjäll. Knappast ensamt ruinerande, men det kan vara lite onödigt. I alla fall om ventilationen i huset i övrigt fungerar bra. Vad vill du ha öppna spisen till är det väl ett bra tillfälle att fråga sig. Det går att laga/byta spjället så att du återställer öppna spisen till hur den var innan. Det går att sätta in en insats i öppna spisen så får du både en bättre eldstad och en broms för luftflödet ut. Riva rubbet går ju också att göra om man inte vill ha öppna spisen kvar. Eller så lämnar man det som det är och hoppas att det är bra med lite extra ventilation.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Y
Som en nödlösning vore ju att ta en bit wellpapp och sätta för.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ja en del värme smiter ut och fåglar, fladdermöss, flugor osv kan komma in. Peta upp nånting i hålet, en sudde stenull tex, men kom ihåg att ta väck det innan du eldar.
 
  • Gilla
rofuz och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svaren! Får bli till att försök korka igen den och överväga dess framtida existens :cool:

Hade gärna rivit åbäket och satt dit något nyare och mindre, en såndär Contura. Men det kostar väl en cirka 50 tusen för contura+installation väl....
 
C
Risk för eldningsförbud vid nästa brandskyddskontroll förstås. Det råkade vi ut för. Vilken typ av spjäll är det? Kan vara lättare att fixa än man tror.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Får man eldningsförbud för att spjället saknas? Finns ju eldstäder utan spjäll?
 
C
Fotografen skrev:
Får man eldningsförbud för att spjället saknas? Finns ju eldstäder utan spjäll?
Nu saknades det inte i vårt fall, det gick bara inte att stänga :p Jag var inte på plats själv vid kontrollen men jag antar att resonemanget var att finns det ett spjäll så skall det fungera. Det kan dock säkert variera hur nitiska de är.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.