Hej! Jag har en Husqvarna QSG 661, 5 år gammal. När man startar stora plattan på 1:an så blir det blixtervarmt med en gång, man känner nästan lukten av bränd metall. Alla andra plattor funkar som dom ska. Det är vanliga vred på den och det står på spisen vilken styrka det är.

Nån som vet vad som kan ha hänt med den?
 
Ett svagt surrande när man startar plattan också.

Ingen med någon teori?
 
Okej.. Jag tänkte ta loss hällen själv och se om det kan vara nåt hyfsat uppenbart fel. Det finns en servicegubbe som vill ha 800 kr bara för att kolla om han hittar nåt fel. Och efter det får jag isf betala för service också.

Nån som har några felsökningstips, eller ska man slänga skiten?
 
Nu vet jag inte hur just din spis ser ut, men på våran gamla Husqvarnaspis så var stora plattan termostatstyrd. Försäljaren kallade den för "pannkaksplattan" när vi köpte spisen. Minns inte hur det såg ut men det var någon speciell markering på själva plattan som visade på att den var termostatstyrd.

Vad jag vill mena med det är att det kanske är så enkelt att det är termostaten som har pajat.
 
Säkerligen är det strömställaren till plattan, det är ingen termostat i egentlig bemärkelse utan det sitter ett motstånd som värmer upp brytaren så att den slår ifrån vid inställt läge. om denna är sönder uppstår ditt fenomen.


1-zons platta.
Best nr- Electrolux service 305 17 89-01/8
Pris exkl. moms.
310,00

2-zons platta.
Best nr:305 17 89-02/6
pris exkl moms: 210 kr.

alla uppgifter enligt Electorlux. konstigt att 2-zons brytaren är billigare,hmmmm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.