Jag har köpt en begagnad spis av en försäljare för begagnade vitvaror. När spisen skulle installeras visade det sig att mitt uttag saknade nolla men genom att koppla om något så fick de det att funka. När jag skulle laga mat visar det sig att plattorna bara kör på maxvärme oavsett om jag har 1-9 på. Vad kan vara fel? Var spisen trasig eller har något blivit fel i installationen? Har 220 i uttaget. Kan derbys med det att göra?
 
MultiMan
Vilken spis? Kopplar man av misstag in en spis som behöver nolla till uttag utan nolla kan den skadas.
 
Electrolux EKC 60309fw
 
MultiMan
Enligt vad jag kan hitta så har den spisen 400V elementspänning och du behöver alltså alla 3 faser på rätt ställen. Troligen är något felkopplat, t ex fas på nollan. Perilexuttaget, vilket du bör ha, ska ha 400V mellan 3 av stiften (L1-3) och 230V mellan L och N.

perilex3.jpg

Vilka var "de" som kopplade?
 
En kille som affären som sålde spisen skickade hit...
 
Alltså inte direkt Electrolux egen tekniker
 
MultiMan
Alltså ingen elektriker då antar jag? Då kan det vara kopplat lite hursomhelst, finns tyvärr en del exempel på sådant.

Börja mäta uttaget med en multimeter eller spänningsprovare enligt bilden jag visade.

Ta en bild på spisens baksida där kabeln ansluter för man kan göra fel där också.
 
Så du tror det snarare är fel på installationen än på spisen?
 
Det är 300 mellan tre av stiften och noll på en enligt din bild.
 
MultiMan
Vad mäter du med? Du måste ha något exaktare. Om det verkligen är exakt 300V så är något allvarligt fel.

Och som sagt, du måste mäta mellan alla stift och även kontrollera anslutningen på spisens baksida samt hur Perilex-pluggen/kontakten är kopplad om den är öppningsbar och inte helgjuten.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Alltså ingen elektriker då antar jag? Då kan det vara kopplat lite hursomhelst, finns tyvärr en del exempel på sådant.

Börja mäta uttaget med en multimeter eller spänningsprovare enligt bilden jag visade.

Ta en bild på spisens baksida där kabeln ansluter för man kan göra fel där också.
 
  • Gilla
TryBran
  • Laddar…
Elanslutningar och kablar fästa vid en uppenbar enhet, med synlig isolering och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutningar och kablar fästa vid en uppenbar enhet, med synlig isolering och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema med olika konfigurationer för 230V och 400V anslutningar på en elpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema med olika konfigurationer för 230V och 400V anslutningar på en elpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vad mäter du med? Du måste ha något exaktare. Om det verkligen är exakt 300V så är något allvarligt fel.

Och som sagt, du måste mäta mellan alla stift och även kontrollera anslutningen på spisens baksida samt hur Perilex-pluggen/kontakten är kopplad om den är öppningsbar och inte helgjuten.
MultiMan MultiMan skrev:
Vad mäter du med? Du måste ha något exaktare. Om det verkligen är exakt 300V så är något allvarligt fel.

Och som sagt, du måste mäta mellan alla stift och även kontrollera anslutningen på spisens baksida samt hur Perilex-pluggen/kontakten är kopplad om den är öppningsbar och inte helgjuten.
skrev fel. När jag mäter är
Det ca 380-390 mellan stiften
 
MultiMan
För det första, spisens beteckning du angav till mig har 400V elementspänning enligt alla källor jag kan hitta, inklusive Electrolux reservdelsshop (400V spisplattor t ex).

Spisen på bilden har 230V elementspänning och kräver nolla, men på din bild hänger den blå kabeln löst och är inte inkopplad.

Personen som kopplade in din spis har saknat kunskap om hur man gör och antingen får de skicka någon annan eller så måste du ringa en elektriker. Skyddsjorden verkar agera nolla, ett allvarligt fel som ingen auktoriserad elinstallatör, som det heter numera, gör. Skyddsjorden är inte inkopplad alls, ett potentiellt livsfarlig fel om något händer. Du har också risken att spisen skadats av detta.

Kunnige och hjälpsamme @Bo.Siltberg som gjort spisbibeln vill nog se detta och både bli arg och lite ledsen över hur vitvarubutiker sköter sina åtaganden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok. Då ringer jag en riktig elektriker helt enkelt
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.