Hej !
Undrar över koppling av spis som av förra ägaren varit ansluten till 220 V.
Den har två plattor + ugn. Elementspänning angiven till 220 V. På baksidan av spisen finns en plåt med 4 olika kopplingsalternativ. Om jag förstår rätt borde jag för att bättre kunna utnyttja spisen (båda plattorna + ugn samtidigt) koppla den till 380 V. Men frågan är hur gör man ? Borde väl gå ? :surprised: Bifogar bild på kopplingsschema + bild på befintlig kopplingsplint.
 
  • Spiskoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den understa märkt 380V 3N visar hur trefas kopplas in, en fas på plint 1,2 resp 3, nolla till sammanbyglad plint 4 & 5
 
Tack för svar PST ! Jag har enbart två faser framdraget (även nolla + jord). Hur gör jag då ?
 
Puskas skrev:
Tack för svar PST ! Jag har enbart två faser framdraget (även nolla + jord). Hur gör jag då ?
Tar bort bygeln mellan plint 2 och 3. En fas in på plint 1 och en fas på plint 3.

Kopplingsschemat ovanför den sista med trefas.

//Patrik
 
Tack Patrik för svar !
Verkar inte allt för krångligt.
 
Förtydligande:
"koppla den till 380 V" ( eg 400 idag..) gör du iofs inte i något av fallen (Det är ju en 220V spis), utan mellan en,två eller tre faser och nolla. (Nollan är alltså nödvändig).
 
Göran.W
På bilden kan jag bara se 1 fas + nolla och jord
Fas brun
Nolla blå
jord gul-grön
Går mao inte koppla på något annat sätt än den är nu
 
Bra förtydliganden från två håll !
Min avsikt är att från min spis dra om så att jag kan koppla in två faser nolla + jord.:)
 
Göran.W
Sitter spisen i en lägenhet kolla så du har mer än 1 fas in i den för det är inte helt ovanligt att det bara går 1 fas in i lägenheter
 
jag är lite fundersam till varför det inte är nån tråd ansluten på plint nr 2 i bilden.. på spis-sidan då alltså...
mao. borde inte 3-fas alternativet kunna fungera... L2 blir ju outnyttjad
 
Göran.W
Anledningen till L2 blir o utnytjad är att dom använt ett standard kopplings schema som sitter i nästan alla 220-230volt spisar.
Ser för övrigt ut att vara en Elektrolux eller möjligen en Elektro Helios spis
 
Ha det lade jag inte ens märke till ... Dvs att det inte finns någon anledning att dra tre 230/400V faser till den spisen.... Funkar bäst i Norge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.