Hej

I vårt fritidshus finns en öppen spis som vi vill sätta in en spiskassett i.
Problemet är spisens storlek och jag hoppas få lite tips här på forumet.

Vi spenderar inte speciellt mycket tid i fritidshuset under vinterhalvåret men vi vill trots det ha lite värme ibland. Skorstenen är stor nog för vår 5åring att komma ner i så där lär ju kylan rasa in om vi behåller spisen som den är. Dessutom blir det betydligt bättre värme med en kassett.

Kruxet är alltså spisens storlek. Öppningen mot rummet är ca 120cm hög. Bredden på öppningen (mellan tegelväggarna) är ca 70cm. I öppningen står två gjutna betongpelare. Avstånden pelare-pelare och pelare-vägg är ca 37 cm.

Med en spis i denna storlek skulle vi vilja sätta in en rejäl spiskassett. Det är dock svårt eftersom spiskassetten måste vara högst 37cm på någon av sina sidor för att vi ska få in den. Och kassetter som klarar detta mått ser troligtvis rent fjantigt liten ut i denna stora spis.

Nån gissade att man kunde kapa bort en pelare, ta in kassetten, och sen sätta dit pelaren igen (naturligtvis med tillfälligt stöd under tiden). Nån braskaminförsäljare vi pratade med trodde dock vi skulle få svårt att få fatt på någon som ville åta sig ett så äventyrslikt jobb. Det kan jag förstå.:S

Ett annat alternativ kan vara att knacka bort ca 5-10cm tegel på en av sidorna så att avståndet pelare-vägg åtminstone blir 45-50cm vilket åtminstone är ett litet steg i rätt riktning. Går ju alltid att mura/putsa dit lite nytt igen

Ett tips vi fick från kaminsäljaren var att mura upp kaminen lite för att minska dimensionerna på hålet lite och på så vis få ordning på saken. Jag vet inte jag...

Vad säger ni på forumet?
 
  • Capitex.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
varför måste det vara en spiskasett? Mura upp sidoväggar, sätt in en stor glaslucka med tilluftsventiler och öppen spis är bortbyggd :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.