Hej!
Skall renovera köket och tänkte använda en av kanalerna i den befintliga skorstenstocken som kanal (murad). Min fråga till forumet: Finns det fläktar som kan monteras på skorstenen som kan användas för detta ändamål. Som jag ser det vore detta bra ur ljudsynvinkel.
Kom gärna med förslag på fläkt om detta är ett alternativ. Kommentarer och erfarenheter?
Mvh
Jonas
 
Jag har en bekant som har installerat en sådan fläkt på skorstenen med en spiskåpa som täcker både en elspis och en vedspis i köket. Den lösningen fungerar alldeles utmärkt, men kom ihåg att du måste dra fram el till fläkten och styrningen av den från köket.
 
Låter bra! Finns det någon som har förslag på vilken fläkt som kan användas. Gärna med länk.
Mvh
Jonas
 
Ett tips är att du kontaktar din sotare, de brukar vara uppdaterade på vad som fungerar för sådana lösningar.
 
Hej!

Tack för svaret men jag är fortfarande intresserad vad en sådan lösning skulle kosta, därför skulle jag gärna vilja ha förslag på fläkt.

Med vänlig hälsning

Jonas
 
Glöm inte att ljudisolera fläkten på skorstenen / vinden. Min granne har satt in en ny fläkt av denna typ och när den är på är det svårt att sitta på altanen och njuta. Ett konstant högfrekvent ljud får mina trumhinner att spänna sig. Låter som någon glömt en dammsugare på och gått därifrån. Undrar bara hur de står ut själva. Kanske hör de inte lika mycket som jag då deras hus ligger 4m lägre jmfrt vårat.
 
Tänk på grannarna (ursäkta om det blev en upprepning av föregående inlägg).

Det är mycket märkligt att fläktar monteras upp som (verkar) inte vara konstruerade för det som de används till. Detta gäller även frånluft fläktar. Vissa fläktar håller bara i några år. Sedan låter det otroligt högt från dom, hörs på några hundratals meters avstånd.

Det kanske finns fläktar som är rätt konstruerade och tysta, men det vet inte jag och har inte kollat upp det.

Ett annat alternativ är en kanal fläkt. Finns inbyggda i låda (brandisolering). Jag skall köpa en sådan och montera i köket, ovan kåpan. T.ex.:
Östberg IFK 140 C (2425kr) eller IRE 125 C (2577kr)
Systemair KVKE125 eller KVKE 160

Vissa spiskåpor har trafo och vred/knappar som kan reglera farten på dessa fläktar.
Blir också lite smidigare att kontrollera och rengöra, slipper springa upp på taket.
 
i har en sådan lösning med extrasugande fläkt på taket och det funkar bra. Jag skulle dock vilja kunna slå av/på funktionen, alternativt växla till kolfiltrering. Framförallt på vintern då vi annars skickar ut dyrt uppvärmd luft till kråkorna. Kan vara något att tänka på vid installationen.
 
Mich skrev:
Det är mycket märkligt att fläktar monteras upp som (verkar) inte vara konstruerade för det som de används till. Detta gäller även frånluft fläktar. Vissa fläktar håller bara i några år. Sedan låter det otroligt högt från dom, hörs på några hundratals meters avstånd.


Oftast när man byter en fläkt som har skurit så är det total avsaknad av rengöring som gjort att den packar ihop. Smutsen sätter sig på fläktbladen och sen blir det obalans och fläktens lager skär ihop.
Nästan som att folk tar för givet att om man har köpt en ny fläkt så behöver den inte rengöras...

Man tvättar och servar bilen, varför inte en fläkt?

Är det oljud från början är förmodligen inte fläkten avsedd för det den gör, alternativt felmonterad. Ofta man får gå upp på tak och plocka bort transport säkringar och sånt som folk glömt ta bort.
 
Redigerat:
Luftflödes sus/oljudet finns nog för det mesta från början, tror jag. Det går för mycket luft för att det skall vara tyst. Behöver ju inte vara själva fläkten, utan kåpan runt om. Nu för tiden (xx år tillbaks) så är det många som är runda och i de (tror jag) så är väl fläkten och ytterkåpan i ett.

Trots allt mycket märkligt att det har monterats och fortfarande monteras sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.