Är det verkligen en besparing där den vedeldade spiskaminen efter x antal år "betalat av sig själv" om man stoppar i en sådan i ett helt nybyggt hus 2023? Med modern isolering vet jag inte om det faktiskt gör en signifikant skillnad.

Placeringen är på nedre plan av 1,5 i öppen planlösning vardagsrum/kök. Storlek på rummet ca 60kvm och total boarea bägge våningsplan 150kvm. Frånluftvärmepump och beläget i närheten av Göteborg vilket innebär att det inte är alldeles för kallt i området. Ovanvåningen försedd med golvvärme.

Min tanke är att sensorn märker att temperaturen är högre (pga spiskaminen) och drar ned sin värmeproduktion varpå den senare drar igång mer än "vanligt" när temperaturen sedan sjunker, för att snabbt öka upp temperaturen igen. Jag är rädd att den ojämna produktionen kanske inte resulterar i någon besparing pga spiskaminen utan kanske till och med bidrar till ökad förbrukning?

Vad tror ni som är lite mer insatta?
 
H Humsipums skrev:
Är det verkligen en besparing där den vedeldade spiskaminen efter x antal år "betalat av sig själv" om man stoppar i en sådan i ett helt nybyggt hus 2023? Med modern isolering vet jag inte om det faktiskt gör en signifikant skillnad.

Placeringen är på nedre plan av 1,5 i öppen planlösning vardagsrum/kök. Storlek på rummet ca 60kvm och total boarea bägge våningsplan 150kvm. Frånluftvärmepump och beläget i närheten av Göteborg vilket innebär att det inte är alldeles för kallt i området. Ovanvåningen försedd med golvvärme.

Min tanke är att sensorn märker att temperaturen är högre (pga spiskaminen) och drar ned sin värmeproduktion varpå den senare drar igång mer än "vanligt" när temperaturen sedan sjunker, för att snabbt öka upp temperaturen igen. Jag är rädd att den ojämna produktionen kanske inte resulterar i någon besparing pga spiskaminen utan kanske till och med bidrar till ökad förbrukning?

Vad tror ni som är lite mer insatta?
Jag tycker det är värt pengarna för att ha en back up lösning för uppvärmning. Inte svar på din fråga men ytterligare en parameter att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Humsipums skrev:
Är det verkligen en besparing där den vedeldade spiskaminen efter x antal år "betalat av sig själv" om man stoppar i en sådan i ett helt nybyggt hus 2023? Med modern isolering vet jag inte om det faktiskt gör en signifikant skillnad.

Placeringen är på nedre plan av 1,5 i öppen planlösning vardagsrum/kök. Storlek på rummet ca 60kvm och total boarea bägge våningsplan 150kvm. Frånluftvärmepump och beläget i närheten av Göteborg vilket innebär att det inte är alldeles för kallt i området. Ovanvåningen försedd med golvvärme.

Min tanke är att sensorn märker att temperaturen är högre (pga spiskaminen) och drar ned sin värmeproduktion varpå den senare drar igång mer än "vanligt" när temperaturen sedan sjunker, för att snabbt öka upp temperaturen igen. Jag är rädd att den ojämna produktionen kanske inte resulterar i någon besparing pga spiskaminen utan kanske till och med bidrar till ökad förbrukning?

Vad tror ni som är lite mer insatta?
Klart att du kan spara massor med kaminen, men det förutsätter kanske lite engagemang för att ge märkbart resultat. Bara att ställa in en kamin hjälper inte mycket - den måste användas på rätt sätt också. I ett välisolerat hus blir det naturligtvis svårare, eftersom den totala energiåtgången är mindre.

Det blir viss förlust när man tänder kaminen i ett rum/hus som redan är lagom varmt, men när det andra värmesystemet väl reagerat kan effekten dras ner medans kaminen värmer. När kaminen och rummet sakta svalnar kan värmesystemet ta över och börja värma igen. Eftersom inget har varit kallt finns det inget underskott och egentligen ingen anledning för VP att "dra igång mer än vanligt".

Frågor man kanske vill ställa sig:
  • Hur stor tröghet har jag i mitt värmesystem, kanske gjuten platta?
  • Når kaminvärmen ut i hela huset?
  • Kan frånluftsVP tillgodogöra sig kaminvärmen för att värma tappvarmvatten?
  • Kan jag få tag på och hantera bränsle till vettigt pris?
  • Har jag tid att se till att kaminen brinner?
Vi har valt att låta VP hålla huset bara svalt, typ 16-17°, så vi slipper stora förluster när vi ändå inte är hemma eller när vi sover. När vi är hemma och aktiva eldar vi i kaminen tills vi har lagom temperatur i huset. Baksidan med vår lösning är att det kan vara lite svalare i rummen som är långt bort från kaminen, men vi har flyttat vårt liv lite närmare värmekällan och det fungerar hittills över förväntan.
 
  • Gilla
Humsipums och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Du kan förbjuda eltillsats på pumpen om utetemp är över -5 och prioritera värme över varmatten.

Då tappar du temp på varmvattnet när du inte eldar men pumpen kan passa på att värma vattnet när du eldar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.