Hej! Vi har en öppen spis som de förra ägarna installerade en insats i. Vi har aldrig eldat speciellt mycket, men det känns plötsligt mer intressant med senaste tidens elpris.

Problemet är att den är väldigt svår att få någon bra eld i, och det är väldigt lätt att det ryker in när man håller på. Även om jag lyckas få bra fart i brasan så är det närapå omöjligt att nå en punkt där det går att stänga luckan helt utan att elden dör. Så ska det väl inte vara? Den enda regleringen jag ser är ett litet spjäll för tilluften på framsidan, men det känns helt otillräckligt, det är liksom för små hål. Så länge jag har luckan öppen är det bra drag i skorstenen. Dessutom är det någon komplicerad lösning med ett spjäll till skorstenen som är kopplat till luckan, men jag tror inte det är där problemet ligger för det är verkligen de sista millimetrarna när man stänger luckan och drar igen handtaget som gör att elden mer eller mindre dör, om man inte har eldat på så det är rena masugnen där inne.

Jag tänker att något kanske kan var fel installerat eller inställt eller så, så kanske någon känner igen modellen och kan luska fram instruktioner :)
Öppen spis med insats och eld, omgiven av tegelvägg och smidesverktyg nära luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med luckan öppen:
Öppen spis med insats och öppen lucka där brinnande ved skapar en eld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag minns att jag gjorde lite efteforskningar för några år sen, och hittade nåt som var väldigt likt och som dessutom verkade vara en rätt dålig billig modell, så det kan vara så att den helt enkelt inte är bättre :/
 
Det är en energikassetten. Reglagen på luckan ska vara öppna när man stänger den. Om det ändå inte funkar så kan du ta bort det lilla vippspjället som hänger uppe i röret som går ut från brännkammaren. För att ta ut det så öppnar du luckan helt och stoppar upp handen i röret och tar tag i vippspjället och pillar ut det. Kan vara lite krångligt. Man får lyfta det uppåt lite.
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
Ah, tack för info! Det verkar mycket riktigt vara Energikassetten Shaape (ja, det stavas så) det handlar om. Någon direkt billig eller b-ig modell verkar det ju inte vara trots allt.

Jag hittade instruktioner på nätet, det du nämner kallar de för effektorspjäll. Ska se om det hjälper att ta bort det, tack än en gång!
 
Måste fråga,, hjälpte det att ta bort spjället? Jag har också en energikassetten och jag blir gaaalen på att det ryker in varje gång jag ska lägga i..
Ena stunden brinner det så himla fint, sen när man tittar 15 minuter senare så pyrar det bara..
 
Jag tror det hjälpte lite, men riktigt bra har det inte blivit. Har inte eldat på ett tag nu, även om de senaste dagarnas ruggväder har fått mig att längta så smått efter det… Men tyvärr så är intrycket fortfarande att det inte är nån vidare bra konstruktion, har en modern fristående kamin på landet som är en barnlek att elda i i jämförelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.