Hej!

Hur ska jag koppla detta så att det blir rätt?

I elskåpet står 3x16A och area 2,5 mm2

Elkablage instruktion med kopplingsschema för 220-240V 1-fas. Symboler och färgmarkerade linjer visar hur ledningar ska anslutas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tre elslenkbara kablar med grön-gul, blå och brun isolering som sticker fram ur en yta. Kablarna har metallkontakter längst ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdosa med flera skruvanslutningar samt kontaktdon för kabelinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa hela hällens inkopplingsetikett, den du visar är den absolut sämsta.
Vet du med säkerhet att det finns en Nolla inkopplad i vägguttaget?
 
D Dilato skrev:
Visa hela hällens inkopplingsetikett, den du visar är den absolut sämsta.
Vet du med säkerhet att det finns en Nolla inkopplad i vägguttaget?
Tack för svar!

Menar du denna?

hällen innan var kopplad enligt bild.
 
  • Elkopplingsdiagram som visar anslutningar för både 400V 2N och 220-240V 1N med en röd blixt symbol som varning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för häll på svart bakgrund med en vit kopplingsdosa där kablar är anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Install skrev:
Tack för svar!

Menar du denna?

hällen innan var kopplad enligt bild.
Då kopplar du likadant, enligt den vänstra bilden.
Du får bättre effekt med två faser inkopplade.

Du behöver en sladd med 4 ledare.
L1 L2 N (blå) och skyddsjord (gul/grön).
Din gamla häll var kopplad för nederländerna med dubbla nollor, det behöver du inte här.
 
D Dilato skrev:
Då kopplar du likadant, enligt den vänstra bilden.
Du får bättre effekt med två faser inkopplade.

Du behöver en sladd med 4 ledare.
L1 L2 N (blå) och skyddsjord (gul/grön).
Din gamla häll var kopplad för nederländerna med dubbla nollor, det behöver du inte här.
Det var ju trist att de sålde med en sladd jag inte kan använda!

Kan jag använda den gamla sladden till nya hällen eller är det bara att vända tillbaka till butiken och be dem fixa?
 
Du kan använda den gamla sladden inga problem.
Den gamla var inkopplad på L1 och L3 men det spelar ingen roll, koppla likadant.
Närbild på elektrisk kontakt med skruvplintar märkta L1, L3, N och PE för elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Du kan använda den gamla sladden inga problem.
Den gamla var inkopplad på L1 och L3 men det spelar ingen roll, koppla likadant.
[bild]
Förakt blev jag jätteglad över ditt svar men såg sedan att det såg lite annorlunda ut i de två hällarna. Dessutom är den nya 2N alternativt 1N och den gamla 3N. Hopplöst?
Eller börja skala kablar?
 
  • Elanslutningar i en spishäll med tre synliga kablar: en gul och grön jordkabel, en svart kabel och en blå kabel, fästa vid skruvplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutningsbox med kablar anslutna till terminaler märkta N, L, och jord. En brun, blå och grön/gul kabel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sernando skrev:
Bara chansa och börja kapa, klippa och skala kablarna. Vad är det värsta som kan hända... 🤦🏼

Har du inte den här lilla kunskapen, ska du inte göra något.
Det har du såklart rätt i. Är det inte supersimpelt gör jag det inte. Jävla Elgiganten. Blir väl elektriker på måndag då.

Den kabel jag fick med, är den tänkt för vanligt vägguttag eller?
 
Den är tänkt för en gammal lägenhet som inte el-renoverats utan har kvar bara 1-fas.
 
J Josth skrev:
Den är tänkt för en gammal lägenhet som inte el-renoverats utan har kvar bara 1-fas.
Jag får erkänna mig besegrad antar jag. Min lägenhet är ny…
 
Det är jättenkelt.
Klipp bort ledarna från den gamla och skala dom.
Sedan kopplar du ( i hällen) röd till 1, svart till 2 ( du tar bort bygeln som sitter där i dag).
Sen tar du den blå och kopplar till N och den gulgröna till PE, du ser hur det är kopplat nu, ska vara samma.
Du har nu en ledare över (grå? Jag har defekt färgseende så...) den klipper du av och glömmer bort.
 
D Dilato skrev:
Det är jättenkelt.
Klipp bort ledarna från den gamla och skala dom.
Sedan kopplar du ( i hällen) röd till 1, svart till 2 ( du tar bort bygeln som sitter där i dag).
Sen tar du den blå och kopplar till N och den gulgröna till PE, du ser hur det är kopplat nu, ska vara samma.
Du har nu en ledare över (grå? Jag har defekt färgseende så...) den klipper du av och glömmer bort.
Kul att du tror på mig, men jag kommer inte att våga ge mig på detta. Blir ett återköp på söndag och vidare till en annan handlare som har bättre kablar :)

Tack för all hjälp och glad midsommar! För mig en helg utan kokt potatis :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.