Jag ska bygga om mitt minikök i en standardlägenhet i söderförort (sth).

Idag har jag en häll i vanlig storlek, men för att vinna utrymme funderar jag på en häll med bara två plattor.

Betraktar man det som standardsänkning?

:confused:
 
Det är väl en avvägning man måste göra. Självklart är det bättre med fyra plattor än med två, men att ha extremt lite bänkyta är inte heller bra. Jag skulle ha svårt att betrakta det som ett riktigt kök med bara två plattor. Finns det inte plats för ett riktigt kök får man välja vad man skall göra avkall på.
 
  • Gilla
mixt
  • Laddar…
Å andra sidan, handen på hjärtat:
Hur ofta använder man fler "plattor" än två?

Hos mig, ärligt talat, aldrig, i alla fall mycket sällan.
Sås t.ex. värmer vi väl mest i micron numera?
 
  • Gilla
mixt
  • Laddar…
Ett tillfälle när två plattor är jobbigt är när man ska steka något och samtidigt koka något eftersom stekpannan mer än ofta sticker ut och gör att den andra plattan inte går att använda helt.
 
Det är ju individuellt hur mycket man använder det. Om du aldrig under några omständigheter använder mer än en stor och en liten platta så blir det ingen standardsänkning. Om det finns tillfällen då du gör det så är inte frågan om det är en standardsänkning utan hur stor den är.

För mig som bor ensam räcker det ofta bra med en stor och en liten platta. Men det är inte något ovanligt att använda tre plattor heller. Någon liten kastrull för att värma ärter eller gröna bönor förutom potatiskastrullen och stekpannan. Om man inte har färdig sås att värma utan skall tillreda den blir det svårt med micron. När jag steker pannkakor vill jag ha två stora plattor för att kunna använda två stekpannor. Jag använder sällan alla fyra plattor, men ibland vill jag ha två små och en stor. Andra gånger vill jag ha två stora och en liten. Så mitt svar är tveklöst att två plattor är en standardsänkning jämfört med fyra eller tre. Därmed inte sagt att det är så för alla.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Det beror på lägenhetens storlek skulle jag säga. En etta med kokvrå är det helt ok. Lägg gärna upp en ritning på hur du tänkt dig så kanske du får tips. Mini kök är inte lätt alla gånger!
 
K
KnockOnWood skrev:
Å andra sidan, handen på hjärtat:
Hur ofta använder man fler "plattor" än två?

Hos mig, ärligt talat, aldrig, i alla fall mycket sällan.
Problemet är väl i så fall att man aldrig använder de två innersta plattorna. Men det stämmer bra annars, så två plattor i bredd vore inte fel :)
 
Kallebo skrev:
Problemet är väl i så fall att man aldrig använder de två innersta plattorna. Men det stämmer bra annars, så två plattor i bredd vore inte fel :)
Jo, de stora "stekplattorna" ligger ju längst in.
Så oftast är det en kastrull med potatis, bönor eller liknande ytterst,
och så stekplattan med bacon, lövbiff, köttbullar eller annat gott innerst :)
 
Själv har jag just installerat en så här häll i mitt inte stora, men inte heller pyttelilla kök (allt är ju relativt). Jag resonerade som så att jag renoverade till mig själv och jag har mycket större användning av 30 cm extra bänkyta än ytterligare 2 plattor. Om jag någon gång skulle behöva fler plattor (om jag skulle råka ha väldigt mycket gäster) kan jag ha en eller två lösa induktionsplattor.
Så här långt är jag supernöjd. Hällen har flexibla zoner så den passar alla storlekar på kokkärl. Sen förstår jag att andra kanske har andra preferenser och jag vet inte hur svårt det är att i efterhand byta till en bredare häll (skåpet är ett 60-skåp).

https://www.bshneps.com/files/_upload/BSH/Product_Sheets_LR/Siemens/EH375MV17E_SE_SV.pdf

En modern, smal induktionshäll med två kokzoner installerad i kök.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input.

Byggde faktiskt om köket när jag flyttade in, men gjorde då flera misstag. Faktum är att jag har en fyra (egentligen en standardtrea som jag byggt om till en fullt funktionell minifyra). Det är bara köket som trångt på riktigt. Med tanke på antal rum borde man ha en spis i vanlig storlek, anser dock att avställningsytorna är viktigare och jag kommer därför att köpa en häll med två plattor och ha en lös induktionshäll att ta fram till de utomordentligt få gånger jag behöver mer än två värmekällor. Tack pjkw för det tipset.

Siemenshällen ser toppen ut, men 10 000 kr är i mesta laget.
 
KnockOnWood skrev:
Å andra sidan, handen på hjärtat:
Hur ofta använder man fler "plattor" än två?

Hos mig, ärligt talat, aldrig, i alla fall mycket sällan.
Sås t.ex. värmer vi väl mest i micron numera?
Det händer titt som tätt, särskilt på vintern, att vi tvingas använda mikron för att de fyra plattorna inte räcker till och ungen är full. På sommaren finns ju grillen.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Anna_H skrev:
...och ungen är full...
Ja, det gäller att hålla koll på ungarna så de inte tullar på juldrickat :)

OBS
Varning! December-trams
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
För ditt eget behov bestämmer du själv hur många plattor du behöver. Om du tänker på ett framtida försäljningsvärde (vilket verkar vara vanligt i Sthlm) så är det klokast att ha ledningar till en fyrplattors framdragen. Framtida ägaren kanske ändå river ut allting. Lev för dig själv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.