Har en nyköpta Bosch - "BOSCH - HLS79W350U - Spis med induktionshäll" https://www.bosch-home.se/produktli...istaende-spisar-med-induktionshall/HLS79W350U - som får kämpa när jag har 3-4 plattor på samtidigt. Vattnet kan liksom börja pulsera när det kokar som att den startar om hela tiden och på filmen jag bifogar hör man hur det klickar.

Kan inte minnas jag hade detta problem med en Bosch häll i tidigare bostad som var av enklare och äldre modell. Har en elektriker som gjort allt ström i huset som går dubbelkollat strömmen till spisen samt kikat lite på baksidan. Enligt Bosch support mejl så ska man tydligen räkna med detta men vad anser ni?
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Det är tyvärr standard.
Min häll har 4st plattor på vardera 3200W (16A) men är bara inkopplad på 2 faser.
Så man kan bara köra fullt på två plattor samtidigt.
 
Det normala är att du kan köra en platta till höger och en till vänster på max samtidigt. Det är en fas till de högra plattorna och en fas till de vänstra. Vår spis är ganska tydlig med det. När den begränsar växlar displayen mellan inställd effekt och vad den faktiskt ger.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag hör er, lustigt att jag inte minns det så på tidigare spishäll från Bosch. Serie 2 från typ 2011.

Och man väntar sig lite mer från en dyrare spis men å andra sidan är jag inte så avancerad i matlagningen att jag jätteofta har 3-4 plattor igång. Samt att det ju ändå fungerar.
 
Det kan bero på att den nyare har högre högstaeffekt. Min kör fullt på alla plattor så länge man inte använder boost.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kan bero på att den nyare har högre högstaeffekt. Min kör fullt på alla plattor så länge man inte använder boost.
Boost kör jag inte men som du säger lugnar den ner sig så länge det inte är hög nivå på plattorna.
 
Hur är spisen ansluten elektriskt och hur är power management konfigurerat?
Spisen kan ju själv hålla koll så att inte säkringarna överbelastas.

/Höghus
 
Kalla in en elektriker som får se till att spishällen får det som den kräver i form av ström.

Värdelöst att behöva köra med diverse lågeffekt nödlösningar, inget man har ork med att behöva utstå. Full power är vad som gäller när det ska lagas mat!
 
Höghus Höghus skrev:
Hur är spisen ansluten elektriskt och hur är power management konfigurerat?
Spisen kan ju själv hålla koll så att inte säkringarna överbelastas.

/Höghus
Kan inte riktigt svara på det. Elektrikern satte in trefas som hans sedan dubbelkollat. Var nere vid elskåpet han nyligen monterat också samt kollade vad han kunde se på spisens baksida samt bakom någon panel han skruvade bort.
 
Men hällen har ju en specifikation på vad den kräver. Riktiga 3-fas hällar går på 400 volt och där räcker det oftast med 3 x 16A för att få ut full effekt. Andra typer av hällar kan gå på 230 V vilket kan kräva betydligt högre strömstyrka. Din elektriker ska klara att koppla in din häll.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Men hällen har ju en specifikation på vad den kräver. Riktiga 3-fas hällar går på 400 volt och där räcker det oftast med 3 x 16A för att få ut full effekt. Andra typer av hällar kan gå på 230 V vilket kan kräva betydligt högre strömstyrka. Din elektriker ska klara att koppla in din häll.
Spisen har en anslutningseffekt på 7850 W.
Det räcker inte så långt.
Och inget elektrikern kan göra något åt.
Skärmdump av tekniska specifikationer för en ugn, inklusive anslutningseffekt på 7850 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man kollar på en spis från husqvarna så har den en anslutningseffekt på 10900 W.
Det är mer lagom.
Tekniska specifikationer för en Husqvarna-spis som visar energiklass, mått, max anslutningseffekt på 10900 W och andra funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Peter2400 Peter2400 skrev:
Spisen har en anslutningseffekt på 7850 W.
Det räcker inte så långt.
Och inget elektrikern kan göra något åt.
[bild]
Om man kollar på en spis från husqvarna så har den en anslutningseffekt på 10900 W.
Det är mer lagom.
[bild]
Du ska ha 3x230x16 ut från en spis, det vill säga 11kW för en ugn med häll.

Det du pratar om, 7,36 kW räcker bara till en häll och så har du 0,5 kW över till något?

Bara att lämna tillbaka, säg att den inte fungerar och byt mot en riktig.
 
E El-Löken66 skrev:
Du ska ha 3x230x16 ut från en spis, det vill säga 11kW för en ugn med häll.

Det du pratar om, 7,36 kW räcker bara till en häll och så har du 0,5 kW över till något?

Bara att lämna tillbaka, säg att den inte fungerar och byt mot en riktig.
Hänger inte helt med. Du tycker jag köpt en för dålig spis helt enkelt? :)
 
E
L Thyrfalk skrev:
Hänger inte helt med. Du tycker jag köpt en för dålig spis helt enkelt? :)
Om du har kollar i Manuel en och det inte finns någon inställning som får det att fungera så - visst, varför inte.

Du har ju full kapacitet, varför inte utnyttja detta?
2 faser är vad vi andra har till våra hällar, nu talas det om att en tredje fas utnyttjas lite också kanske, men långt ifrån fullt ut.
 
E El-Löken66 skrev:
Om du har kollar i Manuel en och det inte finns någon inställning som får det att fungera så - visst, varför inte.

Du har ju full kapacitet, varför inte utnyttja detta?
2 faser är vad vi andra har till våra hällar, nu talas det om att en tredje fas utnyttjas lite också kanske, men långt ifrån fullt ut.
Mja de menar tyvärr att den fungerar som den ska och visst den fungerar men är bara segare de få gånger jag behöver alla plattor.

Har gått ett år snart hade jag noterat samt orkat ta i det direkt hade jag nog gärna bytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.