Såhär ser vårt kök ut. Det är alltså en rostfri bänk, sen en 60x60 spis/ugn för 400 V och sen en rätt ful bänkskiva. Nu gick spisen sönder och vi behöver fixa en ny. Frågan är om det är bäst att skaffa en ny fristående spis/ugn eller om man ska passa på att byta skivan och ha en separat häll. Men hur funkar isf det med de befintliga skåpen? Måste man ha elektriker för att koppla in det eller hur funkar det? Den nuvarande är med stickkontakt.

Vi vill ha en induktionshäll som är säker och känner av torrkokning/överhettning. Helst även att man kan sätta en timer så att den stängs av efter, säg, 10 min. Vi är en väldigt glömsk familj :) Jag avskyr prylar som piper, så det vore bra om det går att stänga av eventuella pip. Vi behöver inga fancy funktioner, men bra kvalitet, snygg och prisvärd vore trevligt. Några tips?

Kök med rostfri bänk, vit fristående spis/ugn och bänkskiva med matvaror och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glömde skriva att köksbänken är 90 cm hög.
 
Och glömde att skriva att vi inte vill ha vreden pga klåfingriga ungar.
 
Satt i liknande dilemma för några år sedan.

Gjorde en ordentig marknadsundersökning, hittade inget jag ville ha. Vi skulle också ha en spis med induktionshäll etc.

Valde att lägga 1000kr på delar och behålla spisen. För några veckor sedan köpte jag en plastbit till ugnsluckans handtag, kostade runt 200.

Vi får se hur lång tid det tar innan vi byter spisen, jag tror det dröjer länge eftersom vi inte pratar om det.
 
M magnu skrev:
Satt i liknande dilemma för några år sedan.

Gjorde en ordentig marknadsundersökning, hittade inget jag ville ha. Vi skulle också ha en spis med induktionshäll etc.

Valde att lägga 1000kr på delar och behålla spisen. För några veckor sedan köpte jag en plastbit till ugnsluckans handtag, kostade runt 200.

Vi får se hur lång tid det tar innan vi byter spisen, jag tror det dröjer länge eftersom vi inte pratar om det.
Vi ville egentligen byta den redan innan pga att vi ständigt glömmer den på och det är jobbigt med glashäll (ingenstans att ställa kastruller när allt är varmt). Så jag blev mest glad nu när den gick sönder :)
 
Det kanske är läge att börja med att kontrollera att det inte bara gått en säkring i elcentralen? För i så fall hjälper det inte att byta spis.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kanske är läge att börja med att kontrollera att det inte bara gått en säkring i elcentralen? För i så fall hjälper det inte att byta spis.
Nej, den gick sönder genom att den gör ett högt tjutande ljud efter att elektriker var här och bröt strömmen. Samt att inga menyer funkar längre.
 
Låter märkligt. Vad mer gjorde elektrikern?
 
  • Gilla
B-ola
  • Laddar…
Inget som har med spisen att göra. Kopplade in golvvärme i badrummet på övre plan. Jag väljer att inte undersöka närmare eftersom jag vill ha en anledning att byta ut eländet :)
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Såhär ser kontakten ut om det spelar roll. Eller måste man kolla hur det är kopplat i uttaget?
 
  • En hand håller en vit elektrisk kontakt med märkningar "L1 L2 N E" och specifikationer "16A 400V~".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte helt ovanligt att nolla saknas i perilexuttag. Din gamla spis använder inte nollan. Nästan alla nya spisar gör det. Så du bör kolla hur det är kopplat i uttaget.

Tänkvärt om du skall byta från spis till häll är att inbyggnadshällarna brukar ha plattorna mycket närmare varandra än en fristående spis. Det blir problem om man vill använda större stekpannor samtidigt som kastruller. De krockar därför att plattorna är för nära.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Timer för att stänga av efter 10 minuter har jag inte sett men de flesta/alla induktionshällar stänger av sig själva när inga kastruller står på hällen. Torrkokning kan nog också bli svårt att detektera utan att ha en extern temperaturmätare/timer som äldre dementa använder :)

Hursomhelst var vi i liknande situation 2014 och enklaste vägen är att köpa ny spis.
Våra krav var förutom induktion att ugnen skulle rengöra sig själv med pyrolys.
Vi köpte denna och är nöjda: https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/HC858543U
Verkar faktiskt säljas fortfarande...
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
En temperaturmätare i hällen borde räcka. All värme i hällen kommer ju från kokskärlet. Så det borde vara lätt att detektera att det blir orimligt varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.