Vi har 3 spisar att använda. Ena är induktion, den andra är keramisk häll och den tredje är en gammal spis med järnplattor. En väl fungerande Husqvarna med en utmärkt ugn. Över och undervärme.

Nu tänker vi köpa en ny spis men.

Vi lagar mycket mat. Helst i ugn av bekvämlighetsskäl.
Induktionshällen är suverän för att koka, men den sämsta att steka på. Värmen kommer mest i mitten och de flesta stekpannor är lite ojämna så smöret rinner ut mot kanten.

Den gamla keramikhällen är faktiskt bäst för stekning av kött där man vill ha full kontroll för att undvika
vätska i pannan och taskigt kött. Är ju oftast oxfile.
Nu har ju inte keramikhällen separat undervärme i ugnen vilket jag ser som ett problem.
Annars skulle jag låta den gå i 10 år till.

Men är inte induktionshällarna lite överskattade för bra stekresultat?
 
Skaffa en bra induktionshäll och bra pannor så blir överlägset bäst! Kan faktiskt inte se att de andra har något existensberättigande längre....
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Med risk för att jag får påhopp för att vara foliehatt, men jag har läst fysik på universitetsnivå och jag är tveksam till induktionshällar av hälsoskäl. Det är ett rätt rejält magnetfält som alstras av hällen. "Inte mer än en rakapparat eller en TV" säger tillverkarna. Nej, visst, men du använder inte rakapparaten alls lika lång tid som spisen. Och du är inte alls lika nära TV:n som spisen.

Åtminstone om det är en familj som planerar graviditet skulle jag av detta skäl avråda från induktionshäll.
 
Själv har jag inte läst fysik på den nivån, men väl medicin, och jag kör vidare med både induktion och barnafödande. Det närmaste jag kan komma gasspisen jag älskade när jag jobbade på restaurang i min ungdom, är en bra induktionshäll med rejäla vred. En dålig induktion, eller en utan vred, gör ingen som vill ha kontroll på matlagningen glad.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Har bara erfarenheter av "järn"-spis och induktionsspis. Båda av traditionell modell med ugn. Skulle aldrig vilja gå tillbaka till den gamla spisen igen. Gillar att det blir varmt direkt. Och så länge det är vred och inte touchknappar för att ställa in värmen är jag nöjd. Och den spis vi har steker bra i alla hörn av stekpannorna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.