Vi har köpt en begagnad spis på blocket (som suttit i en lägenhet) och som vi tänkt koppla in i vår villa.

Spisen är en Elektro Helios av modell SK7500F och med PNC 947 98 00-10. Den är tydligt märkt med "230V/230V 3/400V 2N/400 3N~ 50Hz" (se bifogad bild för fler detaljer).

Modell.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tolkade ovan beteckning som att det skulle gå att koppla in den i vår villa (16A 3-fas). Alla tre faserna, nolla samt jord är framdragna till perilexuttaget vid spisen.

Vi har mailat Elektro Helios för att fråga hur den ska kopplas in till 3-fas men kundtjänsten hävdar att det inte går. Kan någon förklara hur spisen kan vara märkt som den är om det inte går att koppla in den till 3-fas?
 
Nä, det kan man inte förklara. Jag tolkar också det som att man kan koppla den med tre faser samt nolla. 8540W i total effekt ger en ström på 12,34A per fas vid 3-fas anslutning. Låter vettigt. Öppna locket där sladden kommer från och ta ett kort på plintarna och det kopplingsschema som sitter på locket/plåten och lägg upp här.
 
Det finns enbart ett kopplingsschema för 230V:
Kopplingsschema 230V.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plintarna är byglade så att de matchar kopplingsschemat ovan:
Plint.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det BORDE väl funka att bara ta bort byglingen 1-2-3- och koppla en fas till varje? Det blir ju fortfarande 230 V elementspänning men delat på tre faser...
 
  • Gilla
samax901
  • Laddar…
Enligt den märkningen går den utmärkt att koppla in i ett Svenskt trefassystem 230/400 V.
Det som sannolikt felar här är deras support...

Enligt tretti.se så finns två modeller:
SK7500F, 947 980 011, 400 V, 3 x 16 A, Perilex
SK7500F2, 947 980 010, 230 V, 25 A, Norwesco (1-fas)

Nu är sannolikheten nära noll att de har tillverkat en spis som endast går att köra tvåpoligt 230 V, utan mer troligt är att de levererar denna spis med en enfaskontakt, 3-ledarkabel och därmed byglad därefter. Vi hade ett liknande fall med en electrolux/husqvarna där märkskylten endast visade tvåpolig inkoppling medan spisen i verkligen gick att bygla om och koppla in 4-poligt - 3 faser + N.

Bygeln 4-5 ska sitta kvar medan byglarna 1-2-3 tas bort - där ska faserna in.
 
  • Gilla
samax901
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Enligt den märkningen går den utmärkt att koppla in i ett Svenskt trefassystem 230/400 V.
Det som sannolikt felar här är deras support...

Enligt tretti.se så finns två modeller:
SK7500F, 947 980 011, 400 V, 3 x 16 A, Perilex
SK7500F2, 947 980 010, 230 V, 25 A, Norwesco (1-fas)

Nu är sannolikheten nära noll att de har tillverkat en spis som endast går att köra tvåpoligt 230 V, utan mer troligt är att de levererar denna spis med en enfaskontakt, 3-ledarkabel och därmed byglad därefter. Vi hade ett liknande fall med en electrolux/husqvarna där märkskylten endast visade tvåpolig inkoppling medan spisen i verkligen gick att bygla om och koppla in 4-poligt - 3 faser + N.

Bygeln 4-5 ska sitta kvar medan byglarna 1-2-3 tas bort - där ska faserna in.
Det låter som att det kan finnas hopp! :)

Om man skulle göra som du (och uno83) föreslår så kör man på spisen på 230V men delat på tre faser (rätt?). Några följdfrågor:
  • Vad kallar man en sådan koppling ("3N/230V"?)?
  • Är det "ok" att använda en fyrpolig (+jord) perilexkontakt för ovan koppling?
  • Betyder en sådan koppling att några av plattorna drivs av en fas, de andra av en annan fas och ugnen på den tredje fasen?
  • Nollan kommer väl då "jobba" mot alla faser, är det något som kan ställa till det map kabeldimension (eller säkringar?) eller löser fasvridningen sådant?
  • Vem/hur kan man bekräfta att spisen fixar ovan koppling?
  • Tolkar jag dig rätt i att du inte tror att man kan köra spisen på 400V (trots att spisen har en sådan märkning)?
 
- 400 V 3N~ ! :x
- Ja, perilex blir bra.
- Ja
- Ja, fasvridningen fixar det. Du säkrar faserna med 16 A, 2.5 mm² ledare i gruppledningen till uttaget. Strömmen i N blir mindre ju fler plattor du använder :)
- Ja du...jag har inga bra erfarenheter av kundsupport, inte inom något område. Bråkar med Bosch just nu som vägrar skicka min fråga vidare till tekniker utan envisas med fåniga svar - ingen bra reklam! Men stå på dig.
- Modellnumret och inkopplingsschemat bekräftar att det är en 230 V-spis. Dessa är märkta med med den lite förvirrande märkningen 400 V 3N~ om den går att koppla in på tre faser, nolla och skyddsjord (Y-kopplad). Hade det varit en 400 V-spis hade den varit märkt 400 V 3~ (utan "N") (D-kopplad).
Din spis är även märkt 230 V 3 som är förbryllande. Det skulle innebära att den går att bygla om så att den går att D-koppla till ett system med 230 V huvudspänning som i Norge?
 
  • Gilla
samax901
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
- 400 V 3N~ ! :x
- Ja, perilex blir bra.
- Ja
- Ja, fasvridningen fixar det. Du säkrar faserna med 16 A, 2.5 mm² ledare i gruppledningen till uttaget. Strömmen i N blir mindre ju fler plattor du använder :)
- Ja du...jag har inga bra erfarenheter av kundsupport, inte inom något område. Bråkar med Bosch just nu som vägrar skicka min fråga vidare till tekniker utan envisas med fåniga svar - ingen bra reklam! Men stå på dig.
- Modellnumret och inkopplingsschemat bekräftar att det är en 230 V-spis. Dessa är märkta med med den lite förvirrande märkningen 400 V 3N~ om den går att koppla in på tre faser, nolla och skyddsjord (Y-kopplad). Hade det varit en 400 V-spis hade den varit märkt 400 V 3~ (utan "N") (D-kopplad).
Din spis är även märkt 230 V 3 som är förbryllande. Det skulle innebära att den går att bygla om så att den går att D-koppla till ett system med 230 V huvudspänning som i Norge?
Det börjar klarna!

Håller med om att märkningen "400 V 3N~" är förvirrande (då jag inte tycker man "nyttjar" 400V utan 230V mellan nollan och respektive fas).

Jag ska ligga på kundsupporten och försöka bli vidarekopplad till en tekniker. Jag tänkte maila dem kopplingsschema, ser allt rätt ut:
Spis.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis som man nämnt ovan finns inga oklarheter om att du kan koppla in den till 3-faser, N, PE. Detta är ju vad som finns i ditt befintliga perilexuttag, bara att koppla in den där enlig schemat du visar i #8. När något är så 100% klart som i detta fallet finns inga skäl att tveka, strunta du i kundtjänst och lägg den tiden på något bättre.
 
  • Gilla
samax901
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
- 400 V 3N~ ! :x
- Ja, perilex blir bra.
- Ja
- Ja, fasvridningen fixar det. Du säkrar faserna med 16 A, 2.5 mm² ledare i gruppledningen till uttaget. Strömmen i N blir mindre ju fler plattor du använder :)
- Ja du...jag har inga bra erfarenheter av kundsupport, inte inom något område. Bråkar med Bosch just nu som vägrar skicka min fråga vidare till tekniker utan envisas med fåniga svar - ingen bra reklam! Men stå på dig.
- Modellnumret och inkopplingsschemat bekräftar att det är en 230 V-spis. Dessa är märkta med med den lite förvirrande märkningen 400 V 3N~ om den går att koppla in på tre faser, nolla och skyddsjord (Y-kopplad). Hade det varit en 400 V-spis hade den varit märkt 400 V 3~ (utan "N") (D-kopplad).
Din spis är även märkt 230 V 3 som är förbryllande. Det skulle innebära att den går att bygla om så att den går att D-koppla till ett system med 230 V huvudspänning som i Norge?
Kanske en fas till 1, en till 2-3 och en till 5 i det norska fallet? Den är ju även märkt 400V 2N, borde inte det vara samma bygling, fast med nollan istället för en fas till 5?
Eller så är jag helt ute och cyklar :) Det är i alla fall inte relevant i detta fallet.
 
Vad som SKA finnas i perilexet, dock säkrast att alltid mäta så att nollan finns med!
 
I bruksanvisningen står följande:
Om du har en 230-V spis kan du inte använda den bakre vänstra värmezonen samtidigt som du använder ugnens snabbstart eller max grill. Spisen har en effekt-spärr för att förhindra överbelastning av elnätet.

Ändrar det något av det som sagts tidigare i tråden?
Gäller påståendet om vi kör spisen med 400V 3N~?
 
Det ändrar inget av det som framkom tidigare. Koppla in spisen och kör på, inget kan vara enklare, vad är problemet?
 
uno83 skrev:
Kanske en fas till 1, en till 2-3 och en till 5 i det norska fallet? Den är ju även märkt 400V 2N, borde inte det vara samma bygling, fast med nollan istället för en fas till 5?
Eller så är jag helt ute och cyklar :) Det är i alla fall inte relevant i detta fallet.
Jo det borde gå, det blir en s.k. V-koppling, till nöje för somliga :)

Alternativet är att bygla om på plinten så att den går att D-koppla, men då måste man veta hur den är kopplad internt. Om vi antar att elementen på 2 och 3 är sammankopplade till 4 på andra sidan så kan spisen byglas 1-2 och 3-5. Faserna kopplas sedan in på 1, 3 och 4.
 
Vilken dimension tycker ni man ska ha på kabeln mellan perilexkontakten och spisen? Har ni tom tips på vettig kabel från någon av de större kedjorna (ClasO, Jula etc)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.