Monterade in en ny spis med monterad kontakt.
Har mystiskt fel att plattan inte går ner i värme när man vrider ner.
Den gamla spisen var monterad av en hemmapulare.
Kan de bli såhär om man monterar nollan fel, och har en fas där istället ?
 
Sitter det en fas där det ska vara en nolla så blir det 400 V istället för 230 V och det finns risk för att elektroniken i spisen förstörs om den inte har inbyggt skydd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gäller det alla plattor eller en platta? Om du lägger upp en bild på hur kabeln är inkopplad i spisen och på märkskylten går det nog att avgöra om det är rätt. Är det en ny spis eller begagnad?
 
A Avemo skrev:
Gäller det alla plattor eller en platta? Om du lägger upp en bild på hur kabeln är inkopplad i spisen och på märkskylten går det nog att avgöra om det är rätt. Är det en ny spis eller begagnad?
Spisen är ny och står på landet hos en vän som jag skulle hjälpa.
Jag åker dit i nästa vecka och tar Fluke med mej.
Ställde frågan har som ett första försök till hjälp. Om någon varit med om något liknande.
Spisen var ny men köpt på blocket, den hade blivit stående några år.
 
Det finns ett antal om här. Om det är en spis utan elektronik och alltså mekaniska effektregulatorer och den har elementspänning på 230 volt så går den inte genast sönder om man kopplar in den med 400V elementspänning. Men den får tredubbla effekten. Och då blir plattorna alldeles för varma även på lägre effekt.

Jag har svårt att se hur detta skulle kunna ske utan att kabeln är felkopplad i spisen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är en modern spis med glashäll och plattor som lyser rött. Halogen tror jag det är.
 
Eller felkopplat Perilexuttag.
Jag skulle börja med att verifiera att uttaget är rätt kopplat och om nollan finns framdragen.
 
J Jonas928 skrev:
Det är en modern spis med glashäll och plattor som lyser rött. Halogen tror jag det är.
Men är det touchkontroller och display på den? Spisar med glaskeramik behöver inte ha någon elektronik.

Finns det elektronik i spisen brukar effekten av fel spänning bli antingen en felkod i displayen eller omedelbar förstörelse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Men är det touchkontroller och display på den? Spisar med glaskeramik behöver inte ha någon elektronik.

Finns det elektronik i spisen brukar effekten av fel spänning bli antingen en felkod i displayen eller omedelbar förstörelse.
Det är pop out vred. Den verkar vara av modern elektronisk modell. Jag återkommen när jag läst skylten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.