Idag märkte jag att min spis slutade fungera, eller rättare sagt så var den allmänt märklig två av plattorna körde men ingen lampa lyste när man använde dom för att indikera att den var påslagen.

De andra två plattorna slog man på dom så lyste lampan som att man använde spisen men för fel platta, plattorna började aldrig köra heller.

Jag drog nu fram maskinen och ryckte ur kontakten ur väggen på ett infall och fick då se följande ( se bilder), vad gör jag? Känns inte som jag vågar plugga in den igen och uttaget i väggen ser ju ut som att det är trasigt det med.
 
  • Bränd och skadad spisplugg mot spisens smutsiga yta som visar ett elfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skadad stickpropp med en brunnen kontakt och smuts på stift och plast, mot en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brända märken och skador på ett vägguttag med ansluten ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Typiskt dessa stickproppar, det finns inga skruvförband i dom utan är pressade, bara byta stickpropp och uttag, kolla noga hur färgerna är kopplade i uttag och spis , det är en 400V spis du har så det finns ingen nolla fram till spisen, men kan finnas i uttaget
 
Som sagt, nytt uttag och nytt sladdställ/spispropp.
Det är inte helt ovanligt med varmgång i dessa.
Se till att klippa bort såpass mycket sladd att du får frisk koppar i klämmorna.
 
Tja, uttag och stickpropp behöver bytas. Om du känner att du klarar av det själv så är det tillåtet, dvs det krävs ingen behörighet. Du kan byta hela sladdstället eller klippa bort stickproppen och montera på en ny. Då det är trefas utan nolla så behöver du inte ha koll på hur fasledarna är kopplade i stickproppen, även om det kan vara bra att få till samma koppling som förut. Då kan du behöva ohmmäta med en multimeter för att se.

Samtidigt bör du försöka hitta anledningen till denna varmgång. Vanligt är att grejsimojs från en helstekt gris på spisen rinner ned bakom och ställer till det. Det kan också vara en dålig anslutning av installationskabeln i uttaget.
 
Varning, Blå ledare kan vara fas här istället för nolla...
 
De där perilexuttagen är verkligen värdelösa. Trånga som fan inuti och usel plast som gärna spricker när man drar åt eller ska klippa upp för en utanpåliggande kabel. Sockeluttagen är lite bättre iaf.
Förstår inte att det inte kommit något bättre.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
wildeside
alm82 Andreas La Motte skrev:
De där perilexuttagen är verkligen värdelösa. Trånga som fan inuti och usel plast som gärna spricker när man drar åt eller ska klippa upp för en utanpåliggande kabel. Sockeluttagen är lite bättre iaf.
Förstår inte att det inte kommit något bättre.
Det har dom kallas kopplingsdosa
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
För att förtydliga det hela. Se till att montera spisen fast istället om du nu inte har nå behov av att dra i och ur en kontakt. Då ersätter du kontakten med en fast kopplingsdosa istället.
 
tommib
Jag skulle vilja argumentera att kopplingsdosa är avsevärt mycket sämre än perilexuttag eftersom vår lagstiftning hindrar bostadsägaren från att byta en apparat som inte behöver fast inkoppling.

Rent tekniskt är en kopplingsdosa möjligen bättre men eftersom juridiken är som den är blir den i praktiken sämre för slutanvändaren. Det är rätt trist att hosta upp några tusenlappar extra för att byta spis/häll/ugn. Nu kanske någon argumenterar att man inte gör det så ofta och att kostnaden är liten i förhållande till annat men om man förutsätter en häll för 10 kkr och en elektriker för 2 kkr så blir prisökningen 20% på grund av anslutningssättet. Jag har principiella problem med det.

Visst, man kan montera CEE-don istället men de tar väldigt mycket plats. Personligen tycker jag att perilex är ett vettigt kontaktdon för sitt ändamål. Om det är trångt att montera spelar rätt liten roll eftersom man gör det kanske en gång på 20 år som mest. Däremot kunde det gärna få komma något bättre, speciellt med tanke på hällar och ugnar av idag.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Lite lustigt att man får byta uttag och kontakt utan behörighet, men inte ansluta spisen fast...
Ja, jag vet att det inte heter behörighet längre...
 
Får man byta perelexuttag själv?
Ps
Jag skulle gissa att "glappet" har uppstått i stickproppsanslutningen, vilket inte är allt för ovanligt i färdigmonterade stickproppar, och inte i uttaget.
Den uppfattningen får jag genom att titta på hur "brännskadan" ser ut.
 
Redigerat:
Bo skriver så i inlägg 4. Om det kommer från Bo så stämmer det...
Jag håller med om att det ser ut att börjat i stickproppen, det ser mest bränt ut där.
 
Jo man får byta anslutningsdon för högst 16 A / 400 V som är placerad i en egen kapsling. Att göra ett rent utbyte innebär inga egentliga ändringar i anläggningen och dess dimensionering etc så det kräver inga andra kunskaper än färdigheten att skala en kabel och dra åt en skruv.

Fast anslutning däremot innebär en bedömning ifall apparaten är lämplig för anslutningspunkten och dess placering då det kan handla om allt mellan elvisp och bergkross. Anslutningsdosan bakom en spis har ju sitt givna användningsområde så det skulle kan kunna lätta på lite.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib
Precis. Det figurerade i den där fb-gruppen ett mail från ESV som Hans P hade fått svar på där det framgick att antalet faser (eller ledare) inte på något sätt var begränsat. Enda begränsningen är 16 A / 400 V / egen kapsling.
 
Tack för alla svar, har inte fått några notifikationer av någon anledning men för att uppdatera alla så löste det sig. Fick in med en elektriker på kort varsel och han löste det snabbt precis som föreslaget ny propp och ny dosa i väggen.

Han menade även att anledningen var att det hade vart dålig kontakt på ena benet i stickproppen och därför skapat denna situation med varmgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.