Hej,
Vi har köpt en spis med inbyggd induktionsshäll.
Tydligen är de flesta eller alla induktionshällar 2x230V, dvs dubbel enfas.
Då det är en spis så är ugnen sedan inkopplad på som tredje enfasförbrukare.
Det finns massor med info att läsa om inkoppling av denna typ av matlagningsapparat men det handlar om att man måste ha nolla framdragen till uttaget där den gamla spisen varit kopplad då det inte fungerar med de tre faserna och jord.
Min fråga är om man nu har tre enfasförbrukare i form av en spis med induktionshäll, (två "spisplattor till en fas, två till en annan samt den tredje till ugnen, räcker det då men EN NOLL-ledare?
Borde man inte ha 3 nolledare eller en nolledare med grövre area?
Finns antagligen ett enkelt svar på detta :)
 
Nej, det behövs inte, givet att det är just en trefasinstallation och inte tre enfasledare (från samma fas).

Genom fasförskjutningen så tar strömmen i de olika faserna ut varandra vid belastning och strömmen i nollan blir liten eller ingen alls. Störst ström i nollan får man om man bara använder en enda fas, då går hela strömmen genom nollan. Så fort man slår på en andra fas så minskar returströmmen och med tredje fasen aktiv minskar den ännu mer.

På gamla spisar var både ugn och kokplattor trefasiga, då behövdes ingen nolla alls.
 
  • Gilla
B.A.F.O och 1 till
  • Laddar…
Eftersom man ska ha trefas där faserna är 120 grader tidsförskjutna blir belastningen på nollan aldrig större än den enskilda fasen. Men märk väl att det måste vara tre olika faser, är alla faserna maxbelastade låt säga med tio ampere blir strömmen i nollan noll.
 
  • Gilla
B.A.F.O
  • Laddar…
Tack för två snabba och kloka svar!
Att fasförskjutningen löser detta var inget jag kommit på själv men nu förklarat blir det ju självklart.
Nu kan jag sova lugnt igen!
:)
 
zarkov zarkov skrev:
På gamla spisar var både ugn och kokplattor trefasiga, då behövdes ingen nolla alls.
Besserwisser här hävdar att gamla spisar också hade plattor och ugn som var enfasbelastningar. Men de var ofta inkopplade mellan faser utan nolla. I övrigt håller jag med. Nollan behöver inte vara grövre än fasledarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.