Hej!

jag ska byta spisen i mitt fritidshus. Visar sig att det är en 4 (!) polig kontakt, alltså 380 V. Jag har fått en bättre begagnad spis av en kompis men på denna saknas kontakt eftersom den varit "fast" installerad.

Kan jag själv montera på en konatkt och plugga in den i befintligt vägguttag? I sladden från spisen finns det gott om kablar, 5 st olika varav en är jord. Hur vet man i så fall vilken kabel som går vart i kontakten? Känns lite overkill att ta in en elektriker för att montera en konatkt? Gissar att det i så fall blir billigare att köpa en spis med färdig kontakt?

Tacksam för råd

Buggaren
 
Sök på perilex. Är säkert en sådan.
 
Jag måste nog dra öronen åt mig,
Ett eluttag med 5 trådar framdragna jorn, noll och 3x fas passar till en spis med 4 trådar jord +3x fas.

Men tvärtom verkar inget vidare!
Då kan det hända att spisen kräver en nolla som sannolikt inte är framdragen eftersom det är den man brukar hoppa över.
 
På många spisar kan man koppla om slingorna för att passa olika anslutningstyper. Brukar sitta ett schema på baksidan.
 
Din gamla spis var uppenbarligen en 400 V-spis utan nolla. Då är det viktigt att kontrollera att du verkligen har en nolla med i perilexuttaget.
Det beror på om den nya spisen vill ha 400 V eller 230 V.
Du måste nog lyfta på huven till den nya spisen för att se hur den ska kopplas.
Mer info finns på wikin: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.