Håller på att planera vårt kök och funderar på en spis från Ilve (man verkar kunna beställa från t.ex Tyskland till lite lägre pris). Vad har ni för modell och är ni nöjd?
 
Hade en Hi-Tech PD 90 (dubbla ugnar, 4 brännare & el-grill). Fin kvalite' men ack
så trist att rengöra. Spis, kök & hus sålt och har numera en smeg gashäll och den
har lite lägre detaljkvalite' men destu lättare att rengöra.
 
Slacker32 skrev:
Hade en Hi-Tech PD 90 (dubbla ugnar, 4 brännare & el-grill). Fin kvalite' men ack
så trist att rengöra. Spis, kök & hus sålt och har numera en smeg gashäll och den
har lite lägre detaljkvalite' men destu lättare att rengöra.
Väljer vi en spis från Ilve så blir det nog med en induktionshäll skulle jag tro. På vilket sätt vad den spis ni hade jobbig att rengöra?
 
Jag tolkar det som att ni inte snöat in totalt på Ilve så därför flikar jag in en avvikande tanke. Hoppas det är OK. Jag har alltid suktat efter en Ilve ända tills jag nyligen såg Gaggenaus senaste Induktionshäll. En häll som har en enda kokzon. dvs. anpassar sig efter kokkärlet. Nu kanske det inte passar in i er övriga köksplanering. En Ilve är ju så mycket mera(vackrare) än att vara "bara" en spis. Men det kan vara värt att kolla in Gaggenau om ni ändå tänkt lägga en slant på spis och lutar åt induktionshäll på er spis.
 
Mattias_Maria skrev:
Jag tolkar det som att ni inte snöat in totalt på Ilve så därför flikar jag in en avvikande tanke. Hoppas det är OK. Jag har alltid suktat efter en Ilve ända tills jag nyligen såg Gaggenaus senaste Induktionshäll. En häll som har en enda kokzon. dvs. anpassar sig efter kokkärlet. Nu kanske det inte passar in i er övriga köksplanering. En Ilve är ju så mycket mera(vackrare) än att vara "bara" en spis. Men det kan vara värt att kolla in Gaggenau om ni ändå tänkt lägga en slant på spis och lutar åt induktionshäll på er spis.
Jag tar tacksamt emot alla förslag! Det troliga är att det passar bäst med att ha spisen under hällen (främsta anledningen till varför jag tittar på en "hel" spis, men jag skall definitivt titta på hällen från Gaggenau som du föreslår!
 
Nu har vi tittat runt lite (och kommit längre med vår köksplanering) och det som kommer att bli aktuellt är en spis och då är Ilve det alternativt som känns mest intressant. Är det någon som beställt från någon utländsk webshop och lyckats få ett bättre pris?
 
Vi är inne på vår andra Ilve 60 cm. Den första hade vi i 14 år (Hi-Tech) och den sålde vi när vi bytte kök. Nu har vi en Nostalgie 60 cm. Har köpt i Sverige. Gillar att veta att jag kan ringa service utan att det blir tjafs och inte behöva vara orolig för hur jag ska bete mig om det blir en transportskada...
Sedan vet jag inte hur det är med gas och försäkringar. Är det rätt munstycken mm om man importerar själv?
 
Broxxer skrev:
Vi är inne på vår andra Ilve 60 cm. Den första hade vi i 14 år (Hi-Tech) och den sålde vi när vi bytte kök. Nu har vi en Nostalgie 60 cm. Har köpt i Sverige. Gillar att veta att jag kan ringa service utan att det blir tjafs och inte behöva vara orolig för hur jag ska bete mig om det blir en transportskada...
Sedan vet jag inte hur det är med gas och försäkringar. Är det rätt munstycken mm om man importerar själv?
Vi kommer nog att köpa i Sverige trots allt (räknar med att kunna få lite rabatt genom att köpa alla vitvaror på ett och samma ställe). Positivt dock att ni är inne på er andra Ilve- det borde ju betyda att den första var bra!

Vi kommer inte att satsa på gas utan på induktion (vi tittar på en som heter Quadra Classic).
 
Vi valde Ilves PN-120-FRMP där vi nog har tagit med de flesta tillvalen inklusive en AG-120 kåpa. Är efter den tid vi använt spisen extremt nöjda. Första gången jag rengjorde den undrade jag hur detta skulle bli i längden men tro mig, det blir riktigt smidigt om man övar sin teknik och sina knep. Oavsett inbränt eller intorkat tar det max en halvtimma idag.
 
TMC skrev:
Vi valde Ilves PN-120-FRMP där vi nog har tagit med de flesta tillvalen inklusive en AG-120 kåpa. Är efter den tid vi använt spisen extremt nöjda. Första gången jag rengjorde den undrade jag hur detta skulle bli i längden men tro mig, det blir riktigt smidigt om man övar sin teknik och sina knep. Oavsett inbränt eller intorkat tar det max en halvtimma idag.
Låter bra! Vi har i det närmsta bestämt oss för en Quadra Classic (QDC90) med induktionshäll (och AG-90 fläkten).
 
Vi har precis fått vår ilve från frau krause i Italien. Kostar endast 40% av svenska priser. Jätteväl packad. Kostade endast 140 eur i frakt. Skulle aldrig betala de pengar som spisen kostar i sverige...
 
Severinos skrev:
Vi har precis fått vår ilve från frau krause i Italien. Kostar endast 40% av svenska priser. Jätteväl packad. Kostade endast 140 eur i frakt. Skulle aldrig betala de pengar som spisen kostar i sverige...
Vilken valde modell valde ni och vad fick ni betala och fungerade kontakten? Har Frau Krause någon hemsida eller liknande? Jag räknar med att kunna få ca 15% rabatt här i Sverige (fast då räknat på samtliga vitvaror).
 
Ptwi-100-mp. Betalade ca 4000 eur.
Sök på frau krause här på forumet.
Hon är ganska ok på engelska bättre på tyska. Allt fungerade klanderfritt. Kändes lite nervöst att betala 50% i förskott, men allt funkade jättebra. De skickade bild på spisen både innan och efter packning.
Hör gärna av dig om du har fler frågor. Passa på att betala i eur nu när kronan är så stark...
 
Förresten, köp dina andra vitvaror på haiend.de
mycket billigare för tex miele. De skickar till dörren för 40eur. Den servicen får man inte på mediamarkt eller siba...
 
Severinos skrev:
Förresten, köp dina andra vitvaror på haiend.de
mycket billigare för tex miele. De skickar till dörren för 40eur. Den servicen får man inte på mediamarkt eller siba...
Det låter ju fantastiskt bra det också! Det är inte så att du kan tänka dig att skriva ner kontaktuppgifterna till Frau Krause (är det förresten ett företag eller privatperson)? Jag skulle gärna vilja ha prisuppgift på den spis samt fläkt vi skall köpa till vårt kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.