Hej,

vi har en AEG 5232V-spis hemma som vi är nöjda med. I helgen när vi använde ugnen så slocknade plötsligt belysningen i den och värmen slutade fungera. Oavsett vilket läge som vi ställer temp-vred eller inställnings-vred i så händer ingenting. Precis som att den skulle vara strömlös.

Alla säkringar är hela och en elektriker har precis monterat på en ny sladdkontakt och vägguttag till spisen (alla plattorna fungerar som de ska). Ingen låsfunktion finns heller för ugnen (som skulle kunna strula). Jag kikade lite under skalet på spisen och allt såg helt och fräscht ut.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt och hur jag enklast kan åtgärda det? Är det helt enkelt så att det är dags för en ny spis?


Tacksam för tips!

/ Fredrik
 
Hej. Det verkar som du är av med en fas. Mät inkommande till spisen, ibland kan en kabelsko lossna eller bränna av. Har du en klocka på spisen? De flesta spisar som har en klocka går ej att använda om klockan inte är inställd. Vanlig service vid strömavbrott..
 
Tack för tipsen. Tyvärr finns det ström in i spisen på alla tre faser och klockan är inställd (efter sommartid tom!) . Antar jag får jaga vidare.
 
Hej

Har du hittat någon lösning? HAr en likadan AEG ugn, där den bara slocknar tvärt. Den kan starta igen en eller flera gånger under matlagningen. Känns som ett glapp eller termostat fel. Detta oavsett temperatur eller program. mvh /TS
 
aegspis.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min kille har exakt samma problem med den ugnen. Lampan i ugnen slocknar och värmen slår av, sjukt irriterande när man har mat i ugnen och att baka är hopplöst. Om man tar en hårfön och blåser i överkant så att fläkten drar igång, så drar ugnen igång efter några minuter, hur sjukt är det. Nu vill han köpa en ny ugn, av samma märke, men jag är tveksam, då detta verkar vara ett vanligt problem.
 
Redigerat:
A
Det är troligtvis bara överhetningsskyddet som behöver bytas efter lång och trogen tjänst
 
Jag har en likadan ugn som lider av samma fel. När jag skakar till ugnen startar den igen,verkar som det är något glapp i det elektriska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.