Skall byta spis från gas till el. Verkar som om vi har 1-fas i vår bostadsrätt (hus bygget 1940). För att dra hit 3-fas kommer det kosta 10.000 + moms, vilket inte riktigt känns värt pengarna.

Frågan är hur pass bra det är med 1-fas spis egentligen? Vad är skillnaden mellan 1-fas och 3-fas? Tar det orimligt lång tid att värma ugnen med 1-fas, eller är det mest att man inte kan köra alla plattor och ugn samtidigt?
 
En 1-fas spis kan nog vara lika "bra" som en 3-fas. OM man har tillgång till mycket ström på 1-fas. Och då pratar vi om 20-25A.

Men om du har en lägenhet från 40-talet med gas, så har du sannolikt inte tillräckligt kraftiga ledningar till köket, och du har troligen inte speciellt stor hucudsäåkring för din 1-fas. Utan en ombyggnad blir sannolikt nödvändig även om du nöjer dig med 1-fas.

Utan ombyggnad av din elanslutning så har du troligen max 10A tillgängligt för spis, och det kommer du inte långt med. Tveksamt om det överhuvudtaget går att köpa en spis med så låg effekt.

Om elanläggningen i huset har byggts om i modern tid, så kan det vara så att man förberett för elspis, i så fall är det inget problem.
 
Jag skulle ju helt klart ha kört gashäll med elugn. Finns ugnar för 10A.
 
Tack för tipsen. Hur exakt tar jag reda på hur mycket ström jag har i lägenheten? Framgår detta på något kryptiskt sätt från proppskåpet?

Har själv tänkt tanken på gashäll med elugn, men nackdelen med detta är att jag då måste ha kvar gasen, och i vårt fall går gasledningen genom en vägg som vi tänkte slå bort, samt att det finns en stor och ful gasräknare på en vägg där vi hellre vill ha en garderob, dvs det är hög prioritet på att gasen åker.
 
Börja med att identifiera din huvudsäkring. Den sitter inbland lite för sig själv i närheten av mätartavlan (har du mätare i lägenheten eller i något gemensamt mätarutrymme?).

Ofta står det i klartext på en liten skylt bredvid, ex. 25A. Annars kan du titta på den lilla färgpluppen längst ut på den. Nu kommer jag på stående fot inte på vilka fäger som är vad vid de högre strömstyrkorna. men rött=10A grönt =6A så finns det vitt och grått och några andra färger också. I värsta fall får du skruva ur den och titta, det står i klartext på proppen.

Men det enklaste är ändå om du frågar styrelsen, det är troligen fler som har undersökt detta förrut.

Du pratar om att ta ned en vägg, då måste du ändå kontakta styrelsen. Och om du skall installera elspis så måste du också ha styrelsens tillstånd såvida inte lägenheten redan är förberedd för elspis.

Om du lägger pengarna på att få gasen omdragen istället (du måste ändå ha dit någon för att kapa bort den) så får du en enklare och mycket bättre lösning, troligen dessutom billigare. Om du skall dra en 20-25A ledning till köket så tar den ungefär lika mycket plats som en gasledning.
 
Dra om gasen är mitt tips.

När jag flyttade in i min lägenhet (byggd 1955) så fanns där en gasspis. Det där livsfarliga åbäket åker ut så snart som möjligt, var min första tanke. Men när jag insåg hur mycket jobb det skulle bli med att fixa fram tillräckligt mycket el för att kunna ha en elspis i stället så gav jag upp. Nu när jag har vant mig vid gasen så kan jag inte tänka mig att byta. Jo möjligen ugnen då...
 
MartinT skrev:
...det finns en stor och ful gasräknare på en vägg där vi hellre vill ha en garderob, dvs det är hög prioritet på att gasen åker.
Om du bor i Sthlm behöver du inte gasmätaren, den är en kvarleva från förr i tiden. Nu betalar man för hur stor lgh man har. Om du har en kikventil till gasen bör du även byta den mot en ny när du ändå drar om gasen. Vid byte av gasspis bör du även se till att du få en som klarar naturgas (så gott som alla nya gör det men man kan behöva andra tillsatser till brännarna) ...

Lite läsning: www.fortum.se/nygas
 
hempularen skrev:
En 1-fas spis kan nog vara lika "bra" som en 3-fas. OM man har tillgång till mycket ström på 1-fas. Och då pratar vi om 20-25A.

Men om du har en lägenhet från 40-talet med gas, så har du sannolikt inte tillräckligt kraftiga ledningar till köket, och du har troligen inte speciellt stor hucudsäåkring för din 1-fas. Utan en ombyggnad blir sannolikt nödvändig även om du nöjer dig med 1-fas.

Utan ombyggnad av din elanslutning så har du troligen max 10A tillgängligt för spis, och det kommer du inte långt med. Tveksamt om det överhuvudtaget går att köpa en spis med så låg effekt.

Om elanläggningen i huset har byggts om i modern tid, så kan det vara så att man förberett för elspis, i så fall är det inget problem.

RÖD = 10
GRÅ = 16
BLÅ = 20
GUL = 25 A


 
Tack för all hjälp, jag har nu kommit fram till att jag har 20A då alla anslutningar är blå. Min nästa fråga: räcker 20A för att driva både en 1-fas spis (många plattor + ugn samtidigt) och även en diskmaskin? Eller blir det till att välja vilka prylar man har igång samtidigt? För min egen del räcker det gott och väl med 2 plattor utan ugn, men min bättre hälft envisas med att man skall kunna köra så gott som allt samtidigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.