Ska precis till att gjuta plattan till mitt kommande hus och skall då installera ett spirorör för braskaminen.

Det verkar som en del entreprenörer nöjer sig med att lägga ett vanligt 100mm plaströr som spirorör medans andra kör med plåtrör. Har kollat runt lite och en del hävdar att det inte har någon betydelse medans andra säger att det har det.

Min entreprenör har lagt ner ett plaströr för tillfället, men han hade inga problem att byta till ett i plåt om jag skulle motsätta mig plaströret, så vi har en väldigt bra dialog och enligt honom så fungerar det utan problem med ett 100mm plaströr..

vad tycker ni?
 
Det spelar nog ingen roll.
Försöker komma på några naktdelar med plast rör. Skulle väll vara att det förr eller senare torkar & kan spricka med tiden. Men det skulle iallfall inte vara ett problem då luften lär ju komma igenom iallfall.

Naktdelen med Spirorör är väll att det är metall, det rostar väll förr eller senare, men det är väl heller inget problme, luften lär ju komma igenom iallafall.
 
När vi la byggde grunden fick jag svar att det krävs spirorör ett visst avstånd ifrån braskaminen. Tydligen någon brandskyddsregel och därmed valde jag spirorrör. Kolla med din Ka, han borde veta.
 
Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor skal der være spirorör til braskaminen? Jeg tror ikke at vi har spirorör til vores braskamin i vores krypgrund...
 
Pingo: att ha extern tilluft till braskaminen är att föredra (även om jag själv inte har det för tillfället). Kommer dock att dra ett rör från pannrummet inom kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.