Hej!
Var lägger man spiroröret(100-rör) för tilluften till en braskamin om man vid nybyggnation valt platta på mark med golvvärme och mekanisk frånluftsventilation(frånluftsvärmepump)?
(Det kan väl inte vara bara jag som har stått inför detta problem och med braskaminleverantörer som inte vet hur man skall gå tillväga!!)Klart är att det blir svåreldat utan(man får ha fönstret öppet ett tag, risk för rökos, dålig effekt mm) medan andra säger att jag inte kommer att märka någon skillnad...

Jag skall ställa kaminen mitt i huset , i vardagsrummet(halvöppen planlösning mot köket) mot en mellanvägg och har ca 3m på sidorna till närmaste yttervägg.
Min husfirma har berättat att mängden kalluft som passerar i röret när man har lagt det i betongen kyler ner golvet så mkt att det får golvvärmen att rusa.

Jag skall ha 2 dm makadam, 3 dm cellplast, slingor & armering och sedan betongen ovanpå detta(1 dm som tunnast). T ex om man lägger röret i makadammen och S-ar upp det så att det hamnar ovan mark. Risk för kondens? Ellar andra problem? Eller lägger det i mittenskiktet på cellplasten? Fördelar/nackdelar? Tackar på förhand för era förslag, synpunkter och erfarenheter av detta. Grundarbetena påbörjas om en vecka...
 
Jag la ner ett rör på ca 150-160 mm Spiro i gruset under frigoliten med S-böj vid ytterväggen så att rörändan mynnar något under markytan. Där vid mynningen har jag ställt några cementplattor för att få en "brunn" med lock på. Luftspalter under locket vid sidorna. Inne i betongplattan i andra änden ligger en förminskning till ca 100 mm som övergår i ett flexrör för att kunna placera mynningen på rätt ställe.

Det här har fungerat utmärkt i ett år, har inte sett några tendenser till kondens. Borrade några små hål på undersidan av röret så att den i så fall evakuerar sig.

Jag har luftintaget i kaminens undersida och röret mynnar fritt under detta. När jag inte eldar lägger jag ett lock över röret eller låter det vara öppet på sommaren för att få in rejält med frisk luft. Det ventilerar nämligen ordentligt genom röret.

Ett tips för kaminen; jag lät bygga ett podium att ställa den på. Betong ca 250 mm högt med en liten avsatts som ett trappsteg. Bekämt när man skall fylla ved o ta ut aska, man slipper kröka rygg så mycket o så presenterar sig kaminen på ett bra sätt.
/Zebb
 
Tack för ditt svar Zebb!
Om jag har fattat dig rätt så har du gjort en "kammare" till inluftsänden vid ytterväggen men denna kammare är inte nedsänkt under markytan utan röret vilar direkt på backen (rätta mig om jag har fel). Är det pga en lång sträcka till ytterväggen som du behöver denna dimensionen på spiroröret? Skicka gärna in en bild.

Hälsningar
Hulan
 
Hulan skrev:
Tack för ditt svar Zebb!
Om jag har fattat dig rätt så har du gjort en "kammare" till inluftsänden vid ytterväggen men denna kammare är inte nedsänkt under markytan utan röret vilar direkt på backen (rätta mig om jag har fel).  Är det pga en lång sträcka till ytterväggen som du behöver denna dimensionen på spiroröret? Skicka gärna in en bild.

Hälsningar
Hulan
Hej Hulan!
Jo, kammaren eller lådan är nästan helt nedsänkt. det är 3,5 meter fram till kaminen och bra drag blir det. Har inte möjlighet att rita nu men om jag förklarar lite här så fixar det sig säkert:

På utsidan av kantelementet sticker röret ut ca 10 cm. Det mynnar 50 - 100 mm under marknivån i en "låda" av betongplattor. Väggarna på lådan sticker upp en bit över marken, en av sidorna är lite lägre för att skapa en luftspalt under locket som också är en cementplatta. Om det är mycket snö får man väl ställa någon form av trumma över så att luften inte blockeras.

För att slippa ha mynningen längre ned i marken satte jag en s-böj före kantelementet. På mynningen har jag galler och någon form av finmaskigt typ "myggnät" i metall för att hålla möss o annat otyg borta!
Lycka till!
Zebb


 
Vår grundläggare har gjort något liknande. Dvs ca 100mm rör under isoleringen, S-böj alldeles innan väggen och ett vanligt ventilgaller i kantbalken.

En bra grej är nog också att ha ett spjäll under kaminen/ugnen som du kan stänga till så snart brasan slocknat. Vi ska ha en kakelugn från Bodums där tilluftsspjäll finns som tillbehör. Utan spjäll kyls ugnen snabbt ner enligt deras kakelugnsmakare.
 
Krumeluren skrev:
Vår grundläggare har gjort något liknande. Dvs ca 100mm rör under isoleringen, S-böj alldeles innan väggen och ett vanligt ventilgaller i kantbalken.

En bra grej är nog också att ha ett spjäll under kaminen/ugnen som du kan stänga till så snart brasan slocknat. Vi ska ha en kakelugn från Bodums där tilluftsspjäll finns som tillbehör. Utan spjäll kyls ugnen snabbt ner enligt deras kakelugnsmakare.
Instämmer, det blåser kraftigt om röret är öppet och ligger vinden på är det fråga om vindtunnel! I mitt fall sitter luftintaget på kaminen på undersidan och där slutar röret fem centimeter från kaminen. När jag inte använder den lägger jag ett lock på röret.
Dimensionen på röret bör kaminfabrikanten kunna upplysa om, men räkna med att det är fråga om mycket luft.
 
Intressant diskussion. Vår grundläggare la luften till braskamin i isoleringen och rakt ut i kantbalken, med lutning neråt (lägsta punkten vid kantbalken). Jag var aldrig uppmärksam på detta då jag antog att de visste hur det skulle vara. Nu ser jag era lösningar och de känns onekligen bättre, man får ingen nedkylning av betongen så att golvvärmen måste jobba hårdare.

Det jag blir lite fundersam med er lösning att förlägga tilluften i marken under isolering är nedkylningen/uppvärmningen som uppstår i marken runt tilluftsröret. Kommer detta att påverka fuktvandringen i plattan på något sätt? Det jag vet är att man kan få problem sommartid om man stänger av golvvärmen och plattan/golven blir kallare än underliggande mark, då kan fukten vadnra uppåt i plattan. Vi kanske vet om 50 år?

Hur som helst så är den primära uppgiften för denna tilluft att förhindra överventilation av huset och ökad nedkylning som följd. För detta ändamål fungerar säkert båda lösningarna bra med en liten fördel för er lösning med tilluften under isoleringen. Jag får iallfall svårt att ändra min dragning just nu då plattan är gjuten och klar...

Ett spjäll vid tilluften ska jag försöka ordna iallafall. Det är viktigt för att förhindra överventilering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.