Jag måste ha fått fel rör idag. Av priset att dömma så var mina spirorör gjorda i guld.

Kan någon tipsa om var man köper spirorör till humana priser i stockholm?

Jag handlade på Woody och det var inte roligt.
 
T
Tyvärr - rena ockerpriserna.
Vad sägs om 144:- för 100mm/180:-för 125mm/216:- för 160mm i 3 m längder (Ventilationsbutiken). Kolla även med Coop Forum. Bor du i Sth så pågår just nu en del storrenoveringar där fabriksnya 3m med blålock ligger slängda huller om buller på öppna allmänna platser (samt i div skrotcontainers), om du nu råkar ha trång plånbok och stort samvete/takräcke.....

 
MathiasS vad fick du betala för spiro och detaljer ? *nyfiken*
 
Jag vill helst inte prata om det för jag får ont i magen av dåliga inköp:

ca 190 för 3m 100mm rör, sedan ungefär 100sek per rörkrök (90 eller 45).

Den enda trösten är att jag hade otroliga 5% rabatt på dessa priser....
 
Eftersom du får så ont i magen kan jag meddela normalt inköpspris på Spirorör till en större VVS-firma. Fabrikat Lindab.
100mm = 140:- per 3-meterslängd
125mm = 178:-
160mm = 215:-

Det är alltså inte så hutlösa priser ändå. 25% marginal för butiken
 
  • Gilla
Scotsman
  • Laddar…
Mathias - been there, done that. det gör ont, det gör ont, men det går....

Var är Rinkabyrörs motsvarighet i ventilationskretsar. Fan, inte undra på att tidningarna skriver om ventilationsmaffian.

Behöver du en eller två 15-gradersvinklar kan jag undvara mina...Har några andra smådelar över som du kan få köpa till råvarupriset för, ehm...silver.

Har du kollat upp alternativa priser på Lindab vid Ösberga - typ brevid soptippen...(MartinOhlsson/mcDonalds?)

...eller PVG som ligger vid Högdalens industriområde? (www.pvg.se)

ps.
Ber om ursäkt för de interna Stockholmsreferenserna
 
Johan Gunverth skrev:
Eftersom du får så ont i magen kan jag meddela normalt inköpspris på Spirorör till en större VVS-firma. Fabrikat Lindab.
100mm = 140:- per 3-meterslängd
125mm = 178:-
160mm = 215:-

Det är alltså inte så hutlösa priser ändå. 25% marginal för butiken
och + 25% moms :(
Lindabs priser är utan moms ... Ventilationsbutikens priser är med moms ... så rätt så bra pris där ändå.
 
Johan Gunverth skrev:
Eftersom du får så ont i magen kan jag meddela normalt inköpspris på Spirorör till en större VVS-firma. Fabrikat Lindab.
100mm = 140:- per 3-meterslängd
125mm = 178:-
160mm = 215:-

Det är alltså inte så hutlösa priser ändå. 25% marginal för butiken
Tack, det känns lite bättre att veta att marginalen är "rimlig" men samtidigt betyder det att det är tillverkaren som målar rören i guldfärg. Det KAN väl inte vara så att spirorör är så jämrans dyrt att tillverka?

Vi pratar om ventilation från badrum och tvättstuga här - man kanske borde köra med röda avloppsrör från byggmax istället.....
 
Fasting65 skrev:
Mathias - been there, done that. det gör ont, det gör ont, men det går....

Var är Rinkabyrörs motsvarighet i ventilationskretsar. Fan, inte undra på att tidningarna skriver om ventilationsmaffian.

Behöver du en eller två 15-gradersvinklar kan jag undvara mina...Har några andra smådelar över som du kan få köpa till råvarupriset för, ehm...silver.

Har du kollat upp alternativa priser på Lindab vid Ösberga - typ brevid soptippen...(MartinOhlsson/mcDonalds?)

...eller PVG som ligger vid Högdalens industriområde? (www.pvg.se)

ps.
Ber om ursäkt för de interna Stockholmsreferenserna
Nej jag har inte örnkoll på priserna hos PVG eller Lindab. Erfarenheten hittills säger att vissa saker blir billigare än i affären och andra är dyrare.

Angående rördelarna så återkommer jag om det jag köpt inte räcker!


För den informationshungrige kan det vara intressant att veta att på Lindab sitter det en rad tekniska säljare som man måste passera till butiken - dom pratar gärna och ger tips även till vanliga amatörer. En bra infokälla.
 
Jag hittade en liten skrift om GDS ventilation med hembyggd värmeväxlare. Den killen använde de plaströr som mattorna hos golvhandlaren är upprullade på. Dom är tyvärr inte i guldfärg ;). Dom passar heller inte på standard spirodetaljer.
Men billigt i alla fall.

/m
 
Ett annat alternativ kanske är att göra inköpen utomlands. Hur ligger priserna i våra grannländer, någon som har koll?
 
FrittDrag skrev:
och + 25% moms  :(
Lindabs priser är utan moms ... Ventilationsbutikens priser är med moms ... så rätt så bra pris där ändå.
Nej. Dessa precis är med moms. Ni är väl inga företag heller. ;)
 
om det inte är massor med meter man ska ha kan man alltid höra med en ventelations firma eller plåtslagare om dom har nån meter över.... Så gjorde jag fick ca 2meter utan problem..
 
T
MathiasS skrev:
Vi pratar om ventilation från badrum och tvättstuga här - man kanske borde köra med röda avloppsrör från byggmax istället.....
Det gjorde jag med källarventilationen +torktumlaren då allt ludd o skit är lättare att få bort i en plastkanal, det blir också duktigt med kondens, även med isolering, spiro rostar faktiskt efter ett par år med fuktig luft.
Däremot diffar det några mm mellan spiro och röda avloppsrör så se upp med detta. Claes Olsson har någorlunda priser på plastböj/ventil men dom diffar också några mm mot röda avloppsrör.
 
TN-Funkis skrev:
Bor du i Sth så pågår just nu en del storrenoveringar där fabriksnya 3m med blålock ligger slängda huller om buller på öppna allmänna platser (samt i div skrotcontainers), om du nu råkar ha trång plånbok och stort samvete/takräcke.....
Mitt samvete är tyvärr inte lika stort som flaket på Transiten så den lösningen går bort..... 8)
 
  • Gilla
pethson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.