Är ny i spirodjungeln och försöker plocka ihop en byggsats för att dra rör från köksfläkten ut i fria luften genom mellanbjälklaget.

Hur gör jag en snygg isolerad genomföring i panelen i kökstaket? Trodde först att det var en tak- / väggstos jag skulle använda, men ser att på den kan jag bara ansluta rör på ena sidan.

Måste finnas en enkel lösning.
 
Jag brukar ta upp ett hål som är lika stort som spirot plus isoleringen.
Sen isolerar jag hela vägen ner tills underkant panel. Där brukar jag sätta en fyrkantig/rund plåt
som röret går igenom. (plåt med hål i)
Beroende på om det är synligt eller ej får man ju välja plåt därefter. typ galv, svartlackerad rostfritt osv.
Plåten måttbeställer du hos din lokala plåtslagare.
 
Tack!

Då slutar jag leta efter en färdig täckplåt.
Trodde först att tak-/ väggstos skullefixa detta,men icke
 
Går det inte att sätta i en nippel i takstosen och fortsätta med spirorör på den?
 
Stosen är för trång på sidan utan " rör" . Jag skall dock göra ett besök på en mer välsorterad butik än Bauhaus där jag handlat övriga delar. Behovet kan inte vara unikt. Men man vet aldrig.
 
Hmm, jag tyckte precis det var lagom passform men jag har inte knackat ihop och testat helt än. Trodde det var precis det var tanken att man skulle fortsätta med spiro på sidan "utan rör" mha en nippel eller annan del med tätning..

Vad är annars poängen med stosen?
 
Det trodde jag också. Men om det skall vara spiro på båda sidorna så borde den ju också se likadan ut på båda sidor.
Den kan användas till ett frånluftsdon har jag sett och vid anslutning till en mur.
 
  • Gilla
nagelfarsan
  • Laddar…
Tur att man läser här innan man gör något :) Då ska jag försöka återanvända den gamla genomföringen när vi ska flytta imkanalen. Trodde verkligen också att en takstos skulle göra jobbet.
 
Lyfter den här tråden för jag fnn inte klok på den där förbannade stosen:@:@:@ Lördagkväll med vin till maten iof men ändå. Jag fattar inte hur man ska använda den. På sidan utan "rör" passar ju ingenting!!! inget don, inget nippel, ingen spiro, ingenting passar. Vad ska man med stosen till? Att sätta spiro direkt mot donet via en muff känns helt fel, kan omöjligt bli stabilt då. Mycket störande, måste nog ha något för att lugna nerverna...
 
Undrar också vad man ska ha stosen till?
 
Jag gav upp stosen helt. Fattade aldrig vad den skulle vara bra för. Så jag återanvände den befintliga genomföringen helt enkelt. Begriper inte varför det inte finns en färdig produkt för det här ändamålet...
 
Men allvarligt talat, är det ingen som vet hur man använder stosen? Måste finnas en många här som har satt ihop ett ventilationssystem tidigare. Hur gör man vid takgenomföringar i innertak?
 
Redigerat:
1. Kolla mitt svar längre upp.

2, Den plåten du syftar till brukar man ha när man ska ansluta en slang till redan befintligt hål i tex skorsten.
Då borrar man fast den med plugg och skruv och sen ansluter du slangen på den lilla flänsen.



" Den är bara till för att köpas, inte för att användas."
 
Ahh, det förklarar en del. Synd bara att de är så inkompetenta på Hornbach och K-rauta. Båda har sagt att stosen ska användas för att direkt koppla ett don i ena änden och rör (via muff) i andra. Detta fungerar inte så din förklaring stämmer nog betydligt bättre. Blir till att försöka fixera röret utan stos.
 
En vanlig L- vinkel i plåt brukar funka bra. Fäst den i spiroröret, och sen i takstol eller intill liggande regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.