Hej
Någon som har erfarenheter av fördelar och nackdelar med spiro kontra plaströr?

Ar det större risk för vibrationsljud i spiro/plast.
Är någon lättare att montera än den andra
Är det lättare att få tätt i den ena eller den andra.

Någon som jobbat med båda varianterna?

Per
 
Spiro vore mitt val. Plast brinner.
 
Finns vad jag vet bara en variant av ventilationskanaler i plast (Uponor) om man vill ha tillgång till detaljer som böjar m.m. i olika dimensioner.
Spirokanaler i plåt är helt dominerande då dem är billigast.

Vibrationer - Ingen skillnad
Montage - Lika, kanske lite lättare att kapa plaströr.
Täthet - Detaljer och kanaler skall uppfylla täthetsklass med de packningar som sitter på.
 
En fördel med rektangulära plastkanaler är att man kan ersätta ett 100mm spirorör med ett 55x100 och dra detta inuti en 70mm mellanvägg. Väldigt smidigt när man behöver trixa med utrymmena.

...och nej; plastkanalerna brinner inte.
 
Är det inte så att spiro ger mer ljud pga "virvlande" luft orsakat av plåtskarvarna i röret? Osäker om det gör något i praktiken, men har "hört" ;-) detta som argument för helt släta/dyrare rör.
 
Johan Gunverth skrev:
...och nej; plastkanalerna brinner inte.
Övertyga mig.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Övertyga mig.
CE-märkning? :D
Nä, allvarligt talat fick jag information av VVS-firman för drygt 10 år sedan. Plasten var självslocknande för det var ett krav för att få saluföras. Kan säker finnas mindre nogräknade tillverkare som skiter i detta.
Jag använder själv uteslutande plåtkanaler i huset, men blev tvungen att använda plastkanaler på ett ställe där det inte fick plats.
 
Hej
Det lär nog bli en del rektangulärt i huset, frugan vill absolut inte ha en massa sabbade hörn, och jag får inte till kanaldragningen på något optimalt sätt.

vilka dimensioner motsvarar
100 spiro = 100*55
125 = ?
160 = ?

Läste någonstans att luften inte flödar optimalt i hörnen i de rektangulära, och att de därför behöver vara med 13% större volym.

Man kan köpa rör på biltema för inga pengar, men jag satsar nog på uppnor, gissar att biltema är skräp.
 
Per Hagman skrev:
...gissar att biltema är skräp.
De kanske brinner bättre. ;)
 
Jag installerade ett litet frånlufts system med uponors plaströr. Kändes lättarbetat. Jag har dock inget att jämföra med då det är det enda i vent väg jag installerat. Prismässigt hamnade plast/spiro ganska lika, rören var dyrare men böjar etc billigare. Har för mig jag beställde från rinkabyrör.
 
Johan Gunverth skrev:
En fördel med rektangulära plastkanaler är att man kan ersätta ett 100mm spirorör med ett 55x100 och dra detta inuti en 70mm mellanvägg. Väldigt smidigt när man behöver trixa med utrymmena.

...och nej; plastkanalerna brinner inte.
Visst kan man ersätta ett 100 mm spirorör med en rektangulär kanal men tror inte det blir samma flöde. Har en rektangulär kanal i mitt system som är på 80*80 i rostfritt och har för mig att den skulle motsvara en rund kanal på 85 mm.
 
nets skrev:
Är det inte så att spiro ger mer ljud pga "virvlande" luft orsakat av plåtskarvarna i röret? Osäker om det gör något i praktiken, men har "hört" ;-) detta som argument för helt släta/dyrare rör.
Är bara ett problem om man väljer extrema lufthastigheter, håller man sig runt och under 3 m/s undviker man nästan alla problem med egenljudalstring i kanaler och böjar/t-rör oavsett om det är plåt eller plast.
 
Vart köper man rektangulära kanaler, hittar nästan ingen hemsida med rektangulära (förutom biltema). hittar inget på uponor, rinkabyrör eller soliduct och nadra liknande sidor.
 
Per Hagman skrev:
Vart köper man rektangulära kanaler, hittar nästan ingen hemsida med rektangulära (förutom biltema). hittar inget på uponor, rinkabyrör eller soliduct och nadra liknande sidor.
Har för mig att jag såg ett sortiment från Fresh häromsistens på Hornbach. Borde alltså finnas lite här och där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.