Jag tänkte få i ett Spirorör i murstocken för imkanalen. Vet åtminstone om 2 förgreningar och vill helst inte riskera att trycka ut matos där. Har haft öppet nere där imkanalen ska gå in i murstocken och inga problem att få in en 125 böj. Men nu var jag upp på taket och där såg det inte ut som förväntat. Hålet var avlångt och bara 120mm i bredd så hade behövt bredda det på något sätt, tegel är ju rätt mjukt men vet inte vad jag skulle kunna använda för det, måste nog ner säker 3 meter, kanske tom 5 meter.

Avlångt hål i murstock på tak med synlig tegel och trånga mått för installation av Spirorör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vertikal bild av en avlång, smal skorstenstunnel sedd från ovan, omringad av tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En skorsten murars normalt med en och en halv sten, normalt med dina mått, sen att använda en pipa till matos är inte bra. Matos ska gå direkt ut i himlen, annars kommer skorstenen att kontamineras med fett och inte bra när det sugs in i teglet. Blir i princip omöjligt att få bort. Raka rör ut med spirorör är bäst.
 
Denna pipa har varit kopplad till köksfläkten senaste ~70åren, det satt en eternitkanal där tidigare, sen var det även en ventil på övervåningen som nu blivit igengipsad. Ett avstick sitter just ovanför imkanalens hål, går ut i mellanbjälklaget, satt någon form av spjäll som var inbyggt i innertaket men det är rivet bort. Men finns det någon metod att göra hålet lite större? Tänker om det skulle gå att dra något tight nerifrån och upp som raspar av väggarna, behöver ju bara några mm på varje sida.
 
Finns ju slang för ändamålet
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Finns ju slang för ändamålet
Rektangulär sådan som passar i pipan ???
 
Nä men den är väldigt formbar
 
Ändrar lite finns, 100,110,120
Sök på insatsrör
 
Rickard.
J jonaserik skrev:
Rektangulär sådan som passar i pipan ???
Finns ovala insatsrör om det skulle hjälpa. (jag kan verkligen inget på ämnet annat än att jag vet att det finns)
 
Insatsrör har ju fördelen att det finns i så många dimensioner, men lite lyxigt med det för imkanal, sen finns det övergångar från 115 till 125 så den går på Spiroröret?
Sen finns det ju "vanlig" flexslang och lite bättre flexslang, nackdelen är ju att dom bara finns i 2-3m bitar vilket skulle innebära 1-2 skarvar, kanske funkar att göra en nippel lite oval så den går ner i det rektangulära delen av hålet?
Här den lite bättre flexslangen https://soliduct.se/fe-125-2m.htm
Jag testade sänka ner en bit 100mm rör, gick inte långt förrän den ställde sig på en tegelsten
 
Nu har jag nog funderat klart. Skippar rör i murstocken, det blir så litet rör jag få in. Kan ta upp hål i murstocken på övervåningen ifall det skulle behövas. Kanske lyxar till det med en glidgjutning i så fall. Funderar på om jag skulle sätta en böj i hålet och sedan slänga på murbruk eller avsluta med en stos?
Öppning i murstock med synliga rör och delvis avskalad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallrör som är insatt genom ett ojämnt hål i en murstock med synliga små sprickor i väggputsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen rörböj i hålet, ett anslutningsdon mot muren, du ska även ha en renslucka så det går att rensa rensa in i muren, har du en böj där blir det en massa fett vid sotning/rensning som samlas uppifrån på sidorna om böjen.
 
  • Gilla
Segge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.