Okej. Jag överdrev. Det Ă€r inga spindlar i aggregatet sĂ„ vitt jag vet men va i he*!":+_tte vad skitigt det Ă€r mellan tilluften utifrĂ„n och första filtret. Hur mycket skit ska man behöva ta?!? 😉

SkÀmt o sido, jag har försökt googla, lÀst hÀrinne, pÄ leverantörens hemsida, i instruktionsboken etc. Ingenstans stÄr det att jag ska stÀda under första Äret i aggregatet. Ska det se ut sÄhÀr eller kan installationen vara fel?
 
  • Upp och nervĂ€nd bild av industriell luftkonditionering eller HVAC-enhet, visar flĂ€ktar, filter, och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett dammigt, igentĂ€ppt datorchassi med spindelnĂ€t och skrĂ€p inuti. Behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det finns en anledning till att det Àr ett filter pÄ inluften :)
Jag gör ren min FTX 2ggr/Är, men sÄ skitigt som pÄ din bild brukar det inte vara, men det beror nog pÄ vart man bor.

Filtren Àr ju svindyra, sÄ jag har ett tunt förfilter innan huvudfiltret, det tar det mesta av skiten sÄ det rÀcker med att dammsuga huvudfiltret.
För att förekomma kommentarer att förfiltret hindrar luftflödet, ja jag vet det, men det Àr endast marginellt. I alla fall upplever jag ingen sÀmre ventilation nÀr jag kör med det.
 
  • Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det finns en anledning till att det Àr ett filter pÄ inluften :)
Jag gör ren min FTX 2ggr/Är, men sÄ skitigt som pÄ din bild brukar det inte vara, men det beror nog pÄ vart man bor.

Filtren Àr ju svindyra, sÄ jag har ett tunt förfilter innan huvudfiltret, det tar det mesta av skiten sÄ det rÀcker med att dammsuga huvudfiltret.
För att förekomma kommentarer att förfiltret hindrar luftflödet, ja jag vet det, men det Àr endast marginellt. I alla fall upplever jag ingen sÀmre ventilation nÀr jag kör med det.
LÀnk till förfiltret?
 
Innan du övervÀger förfilter har du ett finmaskigt nÀt vid takhuven?
 
M myrstack skrev:
Innan du övervÀger förfilter har du ett finmaskigt nÀt vid takhuven?
Kommer inte bara det sÀttas igen dÄ?
 
Det Àr ju inte fritt frÄn rengöring men normalt skulle jag nog sÀga Àr att du har ett galler vid huven som i all fall tar insekter (och hindrar skatbon osv), sedan kör man ibland ett grövre filter typ G3 i ett försteg till aggregatets filter. Detta ska ta det mesta finkornigt och tex mycket pollen/frömjöl. Sen finfiltret vid aggregatet som typiskt Àr F7
 
Mats-S
V Viktorbyggahus skrev:
LÀnk till förfiltret?
Jag anvÀnder typ det hÀr:
https://www.filtergiganten.se/index.php/sv/home/filter-til-exvent-4/g3-1m-filterrull-x-1m-detail
Men har du inget galler eller grov filtrering vid huven sÄ Àr ju det som tidigare pÄpekats nÄgot att kolla upp.

Det ena utesluter/ersÀtter inte det andra, som sagt sÄ Àr huvudfiltren svindyra, en rejÀl kostnad om man ska byta det 2ggr/Är, sÄ det Àr anledningen att jag kör det hÀr grovfiltret innan sjÀlva finfiltret.
Jag Àr nöjd med den lösningen, men har fÄtt mothugg av flera "experter" hÀr pÄ forumet som menar pÄ att jag hindrar ventilationen för mycket.
Testa sjÀlv och dra dina egna slutsatser :)
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.