Thomas59
Hej,
Har en häck mot gatan som börjat angripas av något skadedjur/larver. Grannens häck är fullt ut angripen och ser mer eller mindre död ut.

Nåt man kan behandla?
Nån som vet vad jag har för häck förresten? Kan ju vara bra att veta.

Grannens häck
Import_228407193.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma häck med närbild på larven
Import_228407195.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min egen häck med lindrigare angrepp
Import_228407196.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad heter häcken?
Import_228407198.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta hände förra året i ganska stor skala, om det var i göteborg kanske. Stod en hel del om det i tidningen, cyklar och allt möjligt råkade tydlig ut för detta. Sök på nätet så borde du hitta information. Det var antagligen sammat tid förra året.

Jepp, snabb sökning på GP gav resultat, Häggspinnmal heter rackarn, aka Spökmal.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.634632-larver-invaderar-garden-i-kalleback

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.645651-spokmal-harjar-i-vastsverige
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
Ja du verkar ha rätt Thomas. Kollade på bilder på Google och det är häggspinnmal. Lite märkligt kanske då det inte är en hägghäck.

Finns tydligen nån sorts bekämpningsmedel som funkar. Buskarna ska enligt nätet inte ta skada av malen men det ser lite äckligt ut så det blir nog att testa medlet i alla fall.

Tack för hjälpen (y)
 
Jag fick detta i ett äppleträd förra året. Sprutade in såpalösning avsedd för bladlusmord innanför nätet och samtliga larver stendog på momangen. Vet inte om det var en tillfällighet men en kompis i Kållered gjorde samma erfarenhet. Testa!
 
Thomas59 skrev:
...Lite märkligt kanske då det inte är en hägghäck..:
De ger sig på annat i brist på hägg.
 
Thomas59
Såpa, T-röd och vatten läste jag kunde funka men enbart såpa låter ju enklare. Testar imorgon.
 
Thomas59
Johan Gunverth skrev:
De ger sig på annat i brist på hägg.
Ja det verkar så :D. Hittade några bilder på nätet:
00005726_s640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tentcaterpillarbike.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag tycker det där är coolt jag. :)
När jag bodde i sista lägenheten innan jag köpte hus så fick en massa träd i närheten en sådan "attack" eller vad man nu skall kalla det. På en sträcka av ca 40 meter så var alla träd helt inbäddade i nätet, såg helfräckt ut. Alldeles kala och gråa, skimrade otroligt vackert i morgondaggen! De tog ingen skada av det utan nästa år grönskade de och blommade som vanligt.
Jag kan iofs förstå om man inte vill ha det i äppelträd för då får man ju inga äpplen men vanliga gröna växter tål det ju... ;)
 
Thomas, det är trubbhagtorn (crataegus monogyna) som er häck består av.
Vi har också sådan och just i år har den blivit litet angripen av häggspinnmalslarver. Har inte hänt förut så länge vi bott här.
 
Thomas59
Farzan skrev:
Thomas, det är trubbhagtorn (crataegus monogyna) som er häck består av.
Vi har också sådan och just i år har den blivit litet angripen av häggspinnmalslarver. Har inte hänt förut så länge vi bott här.
Tackar för infon :D. Ska berätta för grannarna. Dom har en likadan häck och hade heller ingen aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.