Hej,
Nu har jag ett dilemma. Avskyr spindlar och så otroligt mycket så jag ryser av tanken att behöva öppna luckan till krypgrunden där jag inte varit i nya huset. Behöver utföra lite arbeten där och kontrollera avfuktaren bland annat och även kontrollera avloppsrören att de sitter fast.

Vad ska jag göra ? Ringa en snickare och säga vad jag behöver hjälp, ringa en vän eller någon här som lyckats träna bort sin fobi och behöver inte ringa någon vän? Hur gjorde du då isf ?
 
Kanske du har en vän med egen krypgrund eller erfarenhet av detta, som kan hjälpa dig? Känns mer logiskt än random kompis i hyresrätt. Jag hade varit beredd att betala en hel del i pengar eller pizza och öl om jag hade varit i din sits. ;)

Att träna bort sin fobi går självklart också, men det känns mer som en långsiktig, parallell lösning. (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det beror på hur allvarlig din fobi är. Att man ryggar och ryser inför något obehagligt är inte detsamma som att man inte kan klara det.

Försök själv först. Övertyga dig själv om att det inte är farligt (det vet du ju sannolikt intellektuellt sett) och gör ett försök. Men var snäll mot dig själv om du backar ur.

För exponering för det man är rädd för är flitigt använt som beteendeterapi. Kanske inte att dag ett kasta sig rakt in i situationen, men ändå. Öppna luckan, lys lite med en lampa och se hur det känns.
 
Kanske ni hade kunnat vara 2 därnere som hjälptes åt? Alternativt att du har en kompis ovanför ytan som mentalt stöd om tarantlarna anfaller. ;)
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Kanske ni hade kunnat vara 2 därnere som hjälptes åt? Alternativt att du har en kompis ovanför ytan som mentalt stöd om tarantlarna anfaller. ;)
Sambo som skriker och springer iväg blir ett bra stöd ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Tjänsteutbyte i bekantskapskretsen är kanske en utmärkt lösning i denna fråga? Om du lider i din vardag av spindelfobi så finns det effektiv s.k. KBT, kognitiv beteendeterapi för specifika fobier. Men om spindelfobin bara begränsar dig nån gång per år så är det nog smidigare med ovanstående lösning?
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
To66e Tobias Ferm skrev:
Sambo som skriker och springer iväg blir ett bra stöd ;-)
Nej nej det blir hen inte. Välj en annan. ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nej nej det blir hen inte. Välj en annan. ;)
Hon* :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ok, hon. Men välj en annan hen. ;)
Hehe ja jag får väl välja en annan hen som inte springer iväg ;-D
 
harry73
Har ni mycket spindlar?
Spindlar är ett bra tecken på hög luftfuktighet, och under 70% brukar man inte ha så många spindlar.
Eftersom du säger luftavfuktare, borde det inte vara så farligt.

Ta med en dammsugare och städa bort all spindelväv och alla spindlar du hittar. På det viset håller du lite avstånd till dom och blir det lättare nästa gång du ska ner.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Brukade också lida av liknande spindelfobi. Exponerade mig sakta men säkert för skräcken och insåg att det jag egentligen hade fobi för var att spindlarna skulle komma innanför kläderna. Detta låter säkert löjligt men att täcka alla öppningar i kläderna (strumpor över byxan, handskar över ärmar, rånarluva osv) gjorde att jag kunde gå in i en väldigt läskig jordkällare och röja. Och, ja, efter denna framgång har nog min fobi minskat. Kanske värt ett försök?
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Har ni mycket spindlar?
Spindlar är ett bra tecken på hög luftfuktighet, och under 70% brukar man inte ha så många spindlar.
Eftersom du säger luftavfuktare, borde det inte vara så farligt.

Ta med en dammsugare och städa bort all spindelväv och alla spindlar du hittar. På det viset håller du lite avstånd till dom och blir det lättare nästa gång du ska ner.
Ja du, vet faktiskt inte då jag inte öppnat och kollat än :) är väl rädd att någon jävel hoppar upp i ansiktet så fort man öppnar luckan..... Får väl stå redo med handsvets och spikpistol.... :-D
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Brukade också lida av liknande spindelfobi. Exponerade mig sakta men säkert för skräcken och insåg att det jag egentligen hade fobi för var att spindlarna skulle komma innanför kläderna. Detta låter säkert löjligt men att täcka alla öppningar i kläderna (strumpor över byxan, handskar över ärmar, rånarluva osv) gjorde att jag kunde gå in i en väldigt läskig jordkällare och röja. Och, ja, efter denna framgång har nog min fobi minskat. Kanske värt ett försök?
Smart. Värt att prova och ha skyddsmask och handskar på sig.
 
  • Gilla
anthill
  • Laddar…
Staffans2000
Låt luckan förbli stängd.


Staffan
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.