Jag tänkte riva stående ytter/fasadpanel som med största sannolikhet är skjuten med spikpistol, går det att dra ut spikarna ur panelen utan att göra någon allvarligare åverkan på dem med en spikutdragare av modell Hultafors Atle?
 
  • Atle.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl lite tveksamt. Käftarna äter sig in i träet och gör relativt djupa märken/gropar.
Ska man riva snyggt är nog en spikutdragare absolut nödvändigt, men jag skulle absolut komplettera med en hultafors kofot.

Dessutom finns det riktigt bra spikutdragare med en glidhammare, jag har för mig att de är av märket Bacho. Jula har en duglig Kina-kopia. Själv äger jag en Kina-variant.
 
Jag tittade på Julas egen variant med glidhammare, men den var slutsåld på mitt varuhus & på internetbutiken. Atlen har lovordats på forumet i andra trådar, så jag tänkte att den skulle vara lämplig.

Det som oroar mig lite grann är om skjuten spik från spikpistol har hullingar el. liknande (en snickare jag pratade med talade om något dylikt) som kan kraftigt försvåra/omöjliggöra utdragningen.

Sedan det där med mindre märken/gropar efter spikutdragaren, det borde väl gå att snygga till i efterhand (spackel, eller kanske sågspån blandat med lim + färg)?
 
Redigerat:
B
det blir av alla spikutdragare. det kommer gå bra me kofot. bänd lite i sänder.
 
byggare henke skrev:
det blir av alla spikutdragare. det kommer gå bra me kofot. bänd lite i sänder.
Är böjd att hålla med,dessutom tycker jag att Hultafors Atle är HUTLÖST prissatt!
Har testat både den o"kinakopia".Tycker faktiskt inte det är någon större skillnad(åtminstonde
inte som rättfärdigar prisskillnaden).
 
Den där har jag inte sett.Inte gratis he he! Har du provat den?
 
magnu skrev:
Någon som jämfört den här...
Med Julas Kinakopia?
Jag har båda två och den blå från Jula är helt kass i jämförelse. Käftarna slits fort och efter ett tag blir det svårt att få bra grepp om spiken och den känns inte speciellt säker då man får ta i vid grövre spik.

Skall man dra ut mycket spik är det bara orginalet som gäller tycker jag, den är mycket lättarbetad och fixar lätt 5-6" spik. Men tyärr lämnar den märken efter käftarna som nyper åt runt spiken. Inte jättestora, men inte så man rakt av vill använda ex panelen igen.

Ett litet tips är att slå in spiken extra med ett ex don ca 1-2mm in, då släpper den och blir betydligt enklare att dra ut med en kofot bakom brädan. Mycket användbart då spiken sitter som berget.
 
Det där med don och kofot ska jag testa, innan jag springer iväg och köper en utdragare.

Förresten, var det någon som hade någon uppfattning om skjuten spik med spikpistol är jävligare att få bort än vanlig spik?
 
B
kör me kofot, hammare och hörselskydd
 
LilleNo skrev:
Det där med don och kofot ska jag testa, innan jag springer iväg och köper en utdragare.

Förresten, var det någon som hade någon uppfattning om skjuten spik med spikpistol är jävligare att få bort än vanlig spik?
Ringad spik har räfflor som gör att den sitter lite bättre än vanlig trådspik eller slät spik.
Dessutom kan vissa spikar vara belagda med en belägginng som liknar smältlim som gör att spiken limmar fast lite av friktionsvärmen när den skjuts fast.
Omöjligt att säga vilken typ av spik som använts till din panel.

Bästa sättet att kolla är att med hammaren slå lite på spiken för att få den att släppa sedan testa med kofoten att lyfta ut brädan från sikregeln. Går inte det så att skallen går genom brädan återstår spikutdragare jag har den röda hultaforsen och den funkar bra men är som redan sagts dyr.

/Patrik
 
LilleNo skrev:
Det där med don och kofot ska jag testa, innan jag springer iväg och köper en utdragare.

Förresten, var det någon som hade någon uppfattning om skjuten spik med spikpistol är jävligare att få bort än vanlig spik?
Mitt hus är modulbyggt i fabrik och där är panelen maskinspikad med ngn varmgalvad spik som påminner om kamspik med rillor på spiken. Den sitter betydligt rejälare än vanlig varmgalvad trådspik typ GUnnebo 100x3,4 alt. 75x2,8.
 
pbengtsson skrev:
Jag har båda två och den blå från Jula är helt kass i jämförelse. Käftarna slits fort och efter ett tag blir det svårt att få bra grepp om spiken och den känns inte speciellt säker då man får ta i vid grövre spik.
Nu när jag tänker på det kommer jag ihåg att jag drog sönder käften på min första Jula spikutdragare. Efter lite krångel, lyckades jag byta den, fast den var tre år gammal.

Den nya sitter ihop alldeles för hårt, vilket gör att klon i princip kärvar fast. Lite olja har väl nästan löst problemet.
 
B
classeclas. vänta några år så sitter dom sämre än vanligt spikade bräder.
 
byggare henke skrev:
classeclas. vänta några år så sitter dom sämre än vanligt spikade bräder.
Varför påstår du detta? Är det "erfarenhet" eller kan du föreslå en mekanism till fenomenet? Det är inte ovanligt att äldre yrkesmän håller fast vid sina traditionella metoder och hittar på skäl till att fortsätta med detta.

Spikutdragaren från Bahco har jag erfarenhet av. Jag har en i arv från min morfar, och jag gissar att den kommer att gå vidare i arv till mina barnbarn, om den inte slarvas bort under tiden. Den fungerar utmärkt. Om spiken sitter som berget händer det att den nyper av skallen, i stället för att dra ut spiken. Det har inte varit något problem, eftersom det i alla fall löser uppgiften. Som nämnts tidigare blir det fula märken av spikutdragaren. Varför vill du ta bort den och samtidigt inte förstöra den? Är det något speciellt med panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.