Y
Har slitit bort de yttre golven nu och är sugen på att få bort en 22mm spånskiva för att ta en kik på radiator-rören. Dock har jag inte lust att göra hål i skivan för att lyckas få grepp och slita loss resterna.

Då blev jag nyfiken på detta med spikutdragare, hur funkar dessa, gör de stor skada på trät?
-Antar att de inte är några mirakel verktyg i sig men kanske något att överväga ändå...

Är ju inte hela världen att jag byter den spånskivan sen, men vill inte stå och försöka göra stort hål i den och riskera att skada rören som går under den...

d^_^b
 
Men är spånskivan spikad och inte skruvad?
Om den är spikad så är ju spikutdragaren användbar, men iom att spånskiva är så hård, bör du borra ett grunt hål på var sida om spiken så dragarens käftar får plats att greppa huvudet.
Kungen bland spikutdragare är Atle som är skapligt dyr, Biltema har en liknande och Jula har en grovis med inbyggd glidhammare.
 
Y
spikad ja... dessa som täcker rören hade iaf små spikhuvuden, övriga golvet har 10mm diameter skallar typ..

mjahaja, så man får borra å ha sig, fast jag var ju som sagt förberedd att de inte var magiska, hehe..
 
Jag har bytt ut spik mot skruv. Att få upp spiken är enkelt, med stämjärn hugger man bort en liten bit på var sida, sedan kommer man åt med sidavbitaren att dra upp spiken så hammaren kommer åt. (sedan skruvar man och flytspacklar hålen och hela golvet).

Protte
 
Klart det blir lite märken, men inte behöver man borra...

/ATW
 
Y
jo det kan jag ju iofs hålla med om, vore klokt med skruv till dessa som täcker rörkanalerna iaf.. att ersätta all övrigt vore ett galet projekt dock.. :)

Får försöka låna mig ett sånthär verktyg då och se vad som döljer sig därunder.. hum..
 
Galet och galet, jag har bytt från spik till skruv i halva huset. Klart värt att slippa små bulor var 20:e cm.

Skulle tro 10m2 per timme.

Protte
 
Jag har Julas variant, den är mycket användbar.
Efter ett tag lär man sig tekniken med att bara dunka ner klon i godset, man dunkar först ner klon på den lilla svängarmen, och forsätter sedan med den andra. Glidhammaren kan sedan dras fullt ut för att öka på hävarmen.

Ni som föreslår andra metoder, har ni provat julas spikutdragare?

Men den är inte helt perfekt, den har gått sönder en gång, då en bit av klon sprack bort. Jag lyckades reklamera den trots att det hade gått tre år och jag hade tappat kvittot genom att utnyttja ett kryphål i Julas garantibestämmelser.

Jag anser att en riktig spikutdragare är ett komplett verktyg i sig, som man inte ska behöva ha en hammare eller annat verktyg till hjälp
 
Clas Ohlson har två spikutdragare som är mycket bra. en liten och en större. De påminner lite om kofötter och man slår in greppet runt spiken hem hammaren och bänder till.
Snabbt och smidigt och inte speciellt stor skada på trät. Funkar även i spånskiva.
 
Y
prototypen skrev:
Galet och galet, jag har bytt från spik till skruv i halva huset. Klart värt att slippa små bulor var 20:e cm.

Skulle tro 10m2 per timme.

Protte
um, bulor? mina är nerslagna 2mm ner i spånet så hade ju bara tänkt spackla igen det.. kryper dom upp?
 
Har testat biltema, jula och ngn mer billig modell men när man sedan testade en hultafors som förvisso kostar 500kr så iner man att man även här får vad man betalar för och det är ett suveränt verktyg att ha i lådan ibland!

Julas stora är bara glapp pch klumpig och dessutom gör den större åverkan än hultaforsen, biltemas är bara jobbig i mitt tycke.
 
magnu skrev:
....men den är inte helt perfekt, den har gått sönder en gång, då en bit av klon sprack bort. Jag lyckades reklamera den trots att det hade gått tre år och jag hade tappat kvittot genom att utnyttja ett kryphål i Julas garantibestämmelser.
Min klo gick också av. Då slipade jag till klorna så dom ser ut som på en Atle, borrade bort niten och tog bort glidhammaren. Jag slår nu med en vanlig hammare på den, jag tycker jag får bättre kontroll på den då. Jag tycker att den blev bättre, speciellt de rakare käftarna med brantare angreppsvinkel gör att man inte behöver slå så hårt, och märkena blir mindre.
Den blev som en Atle, till en tredjedel av priset.
 
Det beror kanske på hur rädd man är om trämaterialet. Jag brukar acceptera ganska stora märken i trät.
 
Yrrol skrev:
um, bulor? mina är nerslagna 2mm ner i spånet så hade ju bara tänkt spackla igen det.. kryper dom upp?
Japp, de små rackarna vill gärna komma upp och spacklar man så trycker spiken upp spacklet. Det är troligen bättre att INTE spackla. Bäst är att ta upp spiken och skruva.

Man kan även undra varför spiken som håller plåttaket kommer upp.

Protte
 
  • Gilla
Werner Fritz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.