Hej....

Vad för storlek på spikar rekomenderar ni?

förutsättningar...

* Kallvind.
* 18mm råspont.
* ska lägga ny papp ovanpå den gamla.
* Ströläkt 23 x 36.
* Bärläkt 28*70.
* sedan plåttak ala Stratos.

Så skulle vilja ha rekomendationer på storleken...

Pappspik? Ta hänsyn till att den gamla pappen ligger kvar?
Sen den gamla hederliga trådspiken? 3" 4" 60mm.....?

//Mattias
 
pappspik.
3" spik till läkten!

mvh
snickar estwing
 
ska jag ta 25mm pappspik med tanke på "dubbel" underlagspapp? dem på bygghandeln tyckte 20mm räcker, blir lite väl lite att hålla i och spika...
 
räcker me dom små, dukan ta dom större me.
saken e den att det är läkten som håller allt!

mvh
snickar estwing
 
25mm är lättare att hålla i, som sagt :)
4" till läkten, iaf där du träffar takstolarna...
 
20mm pappspik brukar ha mindre huvud än 25mm, vilket inte är godkänt (finns kanske med stort huvud, vi använder bara 19mm till pistol och 25mm för hand på jobbet). Dessutom är de som sagt jobbiga att jobba med, risk för sönderslagna fingrar helt enkelt. Det spelar ingen roll för tätheten om pappspiken skulle slå igenom.

Beroende på om du använder vinden som förvaringsutrymme så kan det vara smart att använda kortare spik till ströläkten så att den inte slår igenom panelen. Är inte kul att slå huvudet i en 75-spik. Alternativet är 75-spik som du fäller när du har 25mm kvar.
 
Har köpt spik nu...

Blev Spik från Gunnebo, bra eller?

köpte hälften 3" och hälften 4", tar 4" vid takstolarna och sedan 25mm pappspik...

Storstark...Vad var det du menade med för liten skalle på pappspiken?

\\Mattias
 
finns ingen anledning att banka i stora 4# spik i läkten!
kör me 3" alltihop.


storstark: ja klart du får större spik me pistolen. finns ej så små.

kör man med klisterkant på pappen kan du lika gärna använda hammertacken me 10 mm stift.
för sen när du pappat bankar du ändå dit ströläkten...
allt går mycket fortare med samma resultat.

mvh
snickar estwing
 
Som sagt, ska man vara petig så är 20mm pappspik inte godkänd pga storleken på skallen. Och varför ska man egentligen ta dom för, går ju inte att hålla i. Hammertacken är inte heller godkänd, däremot går det bra att stifta dit T-tak YAP Super 25x1m. Dessutom väldigt mycket lättare att bära och går snabbare. Nackdelen är att man bör vara snabb att läkta då den är lite fladdrig och inte bör ligga i blåsten allena.
 
Redigerat:
Estwing: Frågan är bara hur bra stiften håller i pappen när det väl är dax för omläggning. Har själv varit med om när stiftad papp släppt efter att man rivit bort ströläkten. Jävligt obehagligt när underlaget glider iväg. Förvisso var detta papp med lumpkärna, men det är svårt att veta i vilket skick YAP'n är i om 50-100år.

Det man använder tackern till är att tillfälligt fästa pappen, för att sedan komplettera med pappspik. Sen att AMA's normer angående mycket, bl.a. pappspikning är överdriven är en annan femma.

Jag håller dock med om spiken, kör 3" på bärläkten. Är näst intill galenskap att stå och slägga in 4".
 
imported_Anders_S skrev:
Som sagt, ska man vara petig så är 20mm pappspik inte godkänd pga storleken på skallen. Och varför ska man egentligen ta dom för, går ju inte att hålla i. Hammertacken är inte heller godkänd, däremot går det bra att stifta dit T-tak YAP Super 25x1m. Dessutom väldigt mycket lättare att bära och går snabbare. Nackdelen är att man bör vara snabb att läkta då den är lite fladdrig och inte bör ligga i blåsten allena.
Det finns väl 20 x 2,8 också om jag inte missminner mig, och 2.8 tror jag är det som är godkänt när det gäller skallstorleken..
Däremot håller jag med om att de är små och pilliga att hålla när de bara är 20..
 
storstark skrev:
Estwing: Frågan är bara hur bra stiften håller i pappen när det väl är dax för omläggning. Har själv varit med om när stiftad papp släppt efter att man rivit bort ströläkten. Jävligt obehagligt när underlaget glider iväg. Förvisso var detta papp med lumpkärna, men det är svårt att veta i vilket skick YAP'n är i om 50-100år.

Det man använder tackern till är att tillfälligt fästa pappen, för att sedan komplettera med pappspik. Sen att AMA's normer angående mycket, bl.a. pappspikning är överdriven är en annan femma.

Jag håller dock med om spiken, kör 3" på bärläkten. Är näst intill galenskap att stå och slägga in 4".
ja, jag hade då ej lagt om pappen ifall det vart omlagt 2ggr.
hade isf rivt väck skiten.
du pratar om 50-100 år...??
du har nog mer än ett tak som skall läggas om då å göra me huset.
i detta läge om 50 år skall du iaf lagt om taket 1 gång till innan dess..:eek:

nä kör med stiften detta e kanon å ja det sitter fast även när man pappar å står på den. lika bra som att du näster upp den med vanliga pappspik.
jo jag vet att normerna säger det å det e mycket man skall göra som normer säger om allt. men ibland kan man kringå mycket som är ännu bättre

mvh
snickar estwing
 
storstark skrev:
Är näst intill galenskap att stå och slägga in 4".
Kalla mig gärna galen :) men 3" når knappt ens igenom råsponten... för mig finns inget annat än 4" iaf

Slägga?? vekling!! :D
 
Redigerat:
Varmgalvad spik, skulle jag vilja tillägga. Inte kul när spiken rostar bort.
 
mycke_nu skrev:
Varmgalvad spik, skulle jag vilja tillägga. Inte kul när spiken rostar bort.
ela självklart man använder galvat ute?

3 " spik räcker!

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.