Jag håller på att dra om el i badrummet som ska renoveras. Slang/VP och FK är ju de mest vanliga. Dessa ska även gå igenom spikreglar i taket men hur hindrar man att snickaren skruvar gipsskivorna genom rör/slang? Man hoppas ju att han/hon tittar ordentligt innan gipset går upp. Men kan man ha något spikskydd? Plåtremsor?
Annan fråga: där man vill undvika rör/slang, vilken kabeltyp kan användas för dold förläggning i vägg och genom bjälklag? EKRK, EKLK, EKK?
 
Fotografera! Men med vägg/tak öppet ska man väl inte behöva oroa sig över att snickaren skruvar i ledningarna. Det finns spikskydd men det används så sällan så jag tror inte ens elmont har ett E-nummer på lut ;) Du kan även underlätta genom att vara konsekvent, att lägga slangen 5-10 cm från rummets kanter och sedan rakt mot dosor så att man enkelt kan gissa sig till var den finns genom att sikta.

I stort sett all installationskabel utom EKRK får förläggas dolt, men så gör vi inte i Sverige... Du behöver ju specialmateriel som dragavlastning i dosor etc. Och det är här som spikskydd fordras.
 
Inte ens jag har någonsin använt spikskydd för rör/slang (och vägrar hårdnackat att dra lös kabel i vägg), jag har aldrig upplevt att det funnits nått behov av spikskydd.
Däremot har jag vid några tillfällen spänt ögonen i snickarna och påtalat nyttan av att ha koll på vart ledningarna går samt talat om att det är dom som får skruva ner skivorna om dom misslyckas och träffar slang/rör.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Rita ut elrören på OSB-skivorna, då minimerar man risken att dra in gipsskruv där. Används också kort gipsskruv så att den inte går onödigt långt.
 
Jag har som elmont också "pratat" med snickare som inte tittar innan de gipsar... Be snickaren hålla koll, de får rita ut var slangarna är innan de skruvar, jag vet inget annat sätt.
 
Tack för svaren. Jag har faktiskt hittat ett genomspikat VP-rör när jag rev allt gammalt, därav frågan. Jag ska göra några bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.