Hej!

Är på gång att börja spika fasad på garaget. Det blir en stående faskantad panel 22x120, under sitter liggande glespanel 28x70. Därefter ditter vindduken.

Garaget mäter 7,5x11 meter så det blir ju en hel del spikande.

Två frågor behöver jag hjälp med:
1.Kan jag nyttja en spikpistol (har lånat en DeWalt någonting...)? Eller skjuter den in spiken för långt i fasadbrädorna?
2. Är tretumspik 2,8x75 lämpligast? Har hört att klenare spik inte drar så bra i träet och kryper ur lättare. 75 mm kommer tyvärr att nå igenom vindduken men de små hålen gör kanske varken gör från eller till?

Mvh
Björn


Sent from my GT-I8150 using Byggahus
 
Hej, jag använde spikpistol till mitt garage när jag satte panelen.
Men ställde in den så spiken stack ut ca 5 mm, ville inte skjuta in stora hål som kan samla vatten...
Sen efterspikade jag med hammare:)
 
Jag gör exakt lika som thundercat när jag sätter fasaden på mitt nybygge. Jag har ställt pistolen så att den lämnar 5-6mm som jag sen får slå in med hammare. En annan fördel med denna metod är att de vita plastbanden (som håller ihop spikarna) inte fastnar på samma sätt som de gör när man slår spikarna ända in.
 
Tackar för inspirerande råd! Då får det bli spikpistol och testa att ställa in spikdjupet!

Muchas gracias!

Sent from my GT-I8150 using Byggahus
 
P
Står också i valet och kvalet om jag ska köpa en spikpistol eller inte. Har inte så mycket panel (ca 500 lm) så jag vet inte om det är värt det eller inte. Funderar på Biltemas för 1399:-. Kompressor och slang har jag redan.
 
Köp en pistol, jag tror jag sköt 6000 spik i mitt bygge, hade hållt på ännu om jag ínte haft en pistol. Ett tips är att kolla upp vilken spik som passar innan man väljer pistol, en billig pistol kanske kräver den dyraste bandningen av spik?
Jag sköt mina jäms med eller lite innanför, skulle inte vilja gå och efterspika 6000 huvuden... Sedan ska du väl måla fasaden och på mitt hus syns det inte var det är spikat, valet är ditt.
 
  • Gilla
Mariahed22
  • Laddar…
P
Jo det blev en Biltema picka för 1400:-. Funkade alldeles utmärkt och all panel är uppe nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.