Jag lånar tråden lite för lite allmänna spikpistolsfrågor då även jag funderar på att importera mig en. Jag har dock mest tittat på kompressormatade. Även jag ska ha den till liknande saker som TS. Jag har dock mest tittat på 18G. Här i ligger då min första fråga. Vilken storlek lämpar sig bäst för den här typen av uppgifter? Jag antar att tunnare spik syns mindre men, håller å andra sidan sämre också.
Om man importerar en pistol (har själv i huvudsak tittat på US) är det några problem att hitta spik hemma sen eller man måste importera även dom? (Anledningen till att jag undrar är att 18G och 16G inte är mått som som känns som något som normalt används här hemma, eller det gör det kanske på spik?)

För att ytterligare kidnappa tråden så undrar jag om någon har erfarenheter av Bostitch BT1855K? Håller Bostitch bra kvalitet på sina grejor?
 
Vissa förespråkar 23G för lister - synpunkter på det?
 
Cgong skrev:
Vissa förespråkar 23G för lister - synpunkter på det?
Vilka pistoler kör 23g?
Kan ju iofs googla själv men.. :)
Jag har 18g till lister och foder.
 
Jag har kört 23g i kombination med lim någon gång när man gör en "mitered return" på en liten list i de fall jag bedömt att en 18g skulle spräcka biten. I stort avråder jag från 23g till listning. Betänk att "spikarna" har ungefär samma dimension som en knappnål, men utan huvud. Inte mycket till "holding power" där. Ursäkta min svengelska.
 
Tack, nu är jag redo att lufta VISA kortet! Hitachi blir nog bra - ser inga väsentliga fördelar med andra modeller. Tack för hjälpen!
 
Cgong skrev:
Tack, nu är jag redo att lufta VISA kortet! Hitachi blir nog bra - ser inga väsentliga fördelar med andra modeller. Tack för hjälpen!
Kul att höra att någon är beslutsam. Jag velar fortfarande. Efter att ha läst en hel del trådar här på forumet så verkar rekommendationerna vara en oljefri pistol. Jag tycker det verkar vara svårt att hitta. (eller så skrivs det inte ut även om dom är det) Har konstaterat att senco fp 18mg bostitch 1855k är oljefria. Vad finns det fler för modeller? En annan fråga jag har på området (kanske lite dum, men jag undrar ändå) är vad för krav det ställer på kompressorn. Gissar att även den ska vara oljefri för att det ska vara någon poäng med det.
 
Nu beställt från ebay.com - 291USD utan moms/tull. Får se vad det landar på till slut... Om den kommer fram...
 
Och, Amazon vägrade skicka (förstog till slut inte alls varför) och Toolstop.co.uk blev 2900+frakt vilket gjorde att jag ville chansa med usa. Recension av leverans och produkt kommer!
 
Cgong skrev:
Nu beställt från ebay.com - 291USD utan moms/tull. Får se vad det landar på till slut... Om den kommer fram...
Borde hamna på runt 30% upp (svensk moms och tull).
 
Det blev totalt 2300:-, den snälle ebayaren hade angett värdet till 100usd så avgifterna blev bara 400:-. Ny och väldigt trevlig, smäller rejält. Bra julklapp helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.