Jag har en liten tryckluftsdriven spikpistol som fungerar utmärkt när jag spikar tunna material som tex pärlsont till ett innertak.
Nu byter jag fasad och slår in 10cm trådspik med hammare. För en klenis som mig så känns armen som en ballong efter ett tag. Finns det spikpistoler som klarar så kraftiga spikar? Jag antar att det finns det men tvivlar på att min tusenkronorskompressor kan driva dom, men det finns visst gasdrivna pistoler? Vad får man ge för en sådan som klarar jobbet???
 
....jo det vore intressant att veta, jag gillar förvisso att spika, men ju fler spikar jag slår i, destu värre domningar får jag i händerna när jag t.ex håller i en tidning eller datormus  :(

Följdfråga: Är det någon som lyckats skjuta spiken i sig själv ?

Tänkte på det igår när jag läste "mjukare material skjuter spiken rätt igenom"  :p
 
D51845 / 90 mm 21° Spikpistol
d51845.jpg

personlig favvo (köpte min från usa med en dyckert å lite mer så har du den för halva priset)
 
Den vanliga, stora spikpistolen skjuter 90mm spikar. Det finns billiga varianter hos de flesta av de stora verktygssäljarna, som Clas Ohlson, Harald Nyborg, Biltema, Jula etc. Kostar väl nån tusenlapp och de duger utmärkt. Vill man ha en proffsmodell kan en USA-import vara ett alternativ. Spikpistolerna är mycket billigare där.
Din kompressor räcker sannolikt.
Följdfråga: Är det någon som lyckats skjuta spiken i sig själv ?
Man kan säkert göra sig väldigt illa på en spikpistol om man är oförsiktig kombinerat med en del otur. Att lyckas spika i sig själv är nog rätt svårt, eftersom man måste trycka pistolen ganska hårt mot underlaget för att kunna fyra av. Men om man ramlar och får pistolen under sig och samtidigt råkar krama avtryckaren så...
Däremot ska man vara rädd om sina ögon och öron. Det kan flyga en del splint när man spikar och ljudnivån är väldigt hög.
 
Min pikka skjuter riktig 4" (100 mm) och det finns värre än detta:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/verktyg/senco.jpg

Farligt? Jo, speciellt de som åsidosätter säkerhetsspärrarna.... Normalt behöver du trycka anhållet mot t.ex. regeln för att sedan trycka på avtryckaren -> Pang!
När hornen växer ut så kör du med "automatläget" d.v.s. du håller in avtryckaren och bara "studsar" anhållet mot t.ex. råspont-taket -> Då smäller det vid varje duns!
När vissa personer :)o) sedan börjar med att även tejpa avtryckaren har det definitivt gått för långt banghead.gif -> Då smäller det liksom vaje gång som du nuddar någonting.... Jag känner åtminstonde till en f.d. snickare som sköt sig själv i hjärtat efter att ha fumlat med pikkan i en dörrpost. Jag har dessutom hört fler skräckhistorier från en granne som är ambulansförare och har hämtat mer än en snickare som "bara" är fastskjutna i diverse kroppsdelar, de överlever ju i alla fall till skillnad mot den tidigare historien :'(

Grymt bra verktyg MEN låna inte ut pikkan till någon som du absolut inte litar på och dra ALLTID ut luftslangen efter avslutad session!
 
ByggaNytt skrev:
Farligt? Jo, speciellt de som åsidosätter säkerhetsspärrarna.... Normalt behöver du trycka anhållet mot t.ex. regeln för att sedan trycka på avtryckaren -> Pang!
När hornen växer ut så kör du med "automatläget" d.v.s. du håller in avtryckaren och bara "studsar" anhållet mot t.ex. råspont-taket -> Då smäller det vid varje duns!
Jo jag hörde om en lurig risk med att gå med avtryckaren intryckt..........man tar ett steg upp på en trappstege eller dylikt, varpå benet i klivet nuddar anhållet  :surprised:
 
Prylbögen skrev:
...men det finns visst gasdrivna pistoler? Vad får man ge för en sådan som klarar jobbet???
Jag köpte min gasdrivna Senco för ca 7000:-. Den skjuter spik upp till 90 mm, men resultatet är varierande -ganska ofta orkar den bara slå i ca 80 mm av spiken.
Alla dimensioner under 90 mm funkar utan problem. Till panel räcker ju 75 mm spik.
 
Köpte min stora på Jula innan byggstart. Har spikat närmare 3 tusen spik med den (40-90 mm). Kör man med 9 kg tryck så bankar den alltid i 90 mm spik.

Tror priset är 1995:- nu.
 
Min paslode klarar av 4" spik lätt o ledigt. Batteri & gas går den på.
 
Jag har en stor gul "noname" - använder den ogärna då jag är lite skraj för den..
-om man spikar i gammalt hårt virke så slår den inte i spiken helt samt ger viss otrevlig rekyl, man behöver ha en hyfsad arbetställning, så man kan lägga viss tyngd på pistolen.

Kan tänka mig att den passar bra att spika takstolar eller panel e.t.c. med.
Kan komma väl till pass när garaget blir till..
 
lite semiofftopic... men faktiskt skjutit fast 21mm brädor rakt i en betongvägg med 90mm spik med min D51845...

skulle dock aldrig drömt att göra det utan skyddglasögon... smäller rätt bra kan jag lova...
 
Följer tråden lite...

Har gjort samma sak med stålreglar i betongvägg... Det sitter rätt bra också.

Det blir en hyffsad rekyl om man träffar på en lite för stor sten bara... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.