Tänkte bygga några takstolar...och använda spikningsplåtar, det finns en hel del olika plåtar att välja mellan.
Vilka märken/fabrikat används mest..eller bäst?
Finns dom på alla bygghandlar, eller var köper man dom?
Kostar...?
 
S
spikplåt
har du någon aning vilken storlek du ska ha?
finns också lösningen att du har plywood istället.
annars är ju spikplåtar smidigt. som sagt
 
Mikael_L
Jag har köpt de flesta spikplåtarna från Byggmax. Dom har ett outstanding lågt pris.

Men vad för takstolar ska du göra?
Är det stora takstolar är det knappast lönt att göra dom själv. Jag gjorde själv till friggeboden och garaget men köpte från takstolsfabrik till huset.
"Timpenningen" blev inte så värst bra på stolarna till garaget. Men det blev i alla fall ingen förlustaffär.
 
S
jupp stora takstolar är ingen ide att göra själv.
 
Dom är till sommarstugan, tänkte vara ambitiös och göra dom själv men det är kanske ingen bra ide.
Har ingen aning om hur mycket jobb det är o hur lång tid det tar, ett semesterprojekt tänkte jag.
 
Dom som sitter där nu verkar vara nåt hemsnickrat, några stöttor av spåntat virke o lite spik, så jag tänkte att om det har hållit i alla år så ska det väl inte vara så svårt att bygga några egna.
Har skaffat information o köpt Takstolsboken, och nu börjar jag fatta att det är en hel vetenskap med att göra takstolar.
 
Snailman
det finns spikningsplåtar hos tex optimera, det går åt rätt många så du bör nog fixa rabatt på dem...

de har väl c24 virke oxå
 
V
Takstolar skall vara CE-märkta nu för tiden. Jag köpte färdiga stolar till mitt hus och garage för 1100:- st inkl frakt. Fick dessutom bättre pris på luckor ifrån samma fabrik än vad gick att få någon annan stans!
 
Snailman
de behöver bara vara ce märkta om det är en firma / fabrik som gjort dem...
 
Ja visst, det gäller ju inte om man bygger egna. Finns hur många åsikter som helst om det här med att göra egna takstolar, kul att läsa. Man tjänar nog inget på att göra dom själv, tänkte att det skulle vara kul och att man säkert lär sig nåt av det. Går det inget bra så får jag väl beställa några :)
 
Gur ju bra att bygga med C14 virke också. Bara att man ser till att dimensionera för det ( i lathunden finns det färdig tabell för det har jag för mig)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.