Hej!
Akut fråga angående pågående arbete... Jag håller nu på att sätta upp spikläkt på fasaden på en utbyggnad. Vi ska ha stående 22x170 med hattprofil 22x45. Fönstren är utgående kopplade fönster med ganska stora gångjärn, därför måste man sätta spikläkten en bit ifrån så får man sedan fästa salningen på spikläkten, det är väl ok?

1. eller måste salningen fästas i karmen?
2. Använder man mjukfog mot karmen sen för att få det helt tätt?

3. Hur långt under spåret för fönsterblecket sätter man spikläkten? vi ska ha ett foder 28x120 under och bleck förstås.

4. Ska man avsluta sidosalningen ovanför där bläcket går i nederkant och såga upp fodret för att få ut blecket under salningen och in i fodret, eller ska salningen gå hela vägen ner till nederkant på karmen och man sätter blecket mot salningen?

Hoppas någon har tid att svara på mina frågor!
IMG_1710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[
 
och just ja:
5. Ska bottenbrädorna gå in mot vertikal spikläst/salning och hattläkten anpassas till det, eller finns det någon standard för hur man ska sätta bryta panelen kring fönster?
 
Salningen går utmärkt att fästa i spikläkten.

Du kan använda mjukfog om du vill, jag brukar lägga en sträng på karmen och sen trycka dit salningen.

Ett par cm, inte så noga.

Såga salningen ca 15 grader eller vad blecken lutning är. Sen sågar du ur i fodret.

Du sätter en bottenbräda på varje sida om fönstret, sen delar du upp avståndet där emellan, inte alltid det går och då får man anpassa efter omständigheterna.
Vissa börjar i ena hörnet och så får det bli som det blir.
 
Redigerat:
törs man fråga varför du inte sätter fönstren i liv med panelen? Var väl det vanligaste på den byggtid dina fönster indikerar..

Fina fönster och dörrar förresten :)
 
Jepp, fäst smygen (saling) o spikläkten. Dock får du bekymmer med utåtgående fönster ihop med utv. smyg då du inte kan öppna fönstren helt och hållet. Iofs ingen som brukar bry sig om det men som nämts tidigare så kan "stilen" på ditt fina hus göra sig bäst utan utv.smyg.
Lycka till!
 
Tack snälla för era snabba svar. Jag har försökt väga av utseende med funktion som alltid, jag tänker att det är lite bättre för våra fönster (som vi också tycker är fina) att vara en bit in. Huset ligger tämligen utsatt från väder och vind. Det hade nog varit finare med lite längre ut, men det får bli såhär. Dörrarna går att öppna till bromsen slår i innan smygen, fönstret går att vädra, men det blir nog inte så roligt att haka av sen, men det löser sig... Tack för fönsterkomplimangen också!
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
V
Nya frågor!
På grund av massor jobb, mer jobb och en stege som inte ville stå på sin plats när jag var längst upp går den här utbyggnaden väldigt långsamt.
Vi har fått på fasaden och bytt den gamla på huset, såhär blev det:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag isolerat taket (det borde vara olagligt som arbete, usch!) och ska ge mig på väggarna. Hur gör man kring fönstrens insida nuförtiden? Det är ju drevat ut och invändigt. Går man bara mot med byggplasten mot karmen och tejpar fast och trycker salning mot sen, eller måste man hålla på med bottningslist och fog?

Såhär är utgångsläget:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.