spikläkt används till att bära upp ett ytmaterial för att ge en luftspalt
kortling till att ge en förstyving i regelkonstruktionen och/eller ge en stark infästning för en större last tex köksinredning mmm
 
Stadig lär det ju vara :)

Tyvärr blir det ett himla skärande när ni ska isolera.

Antar att ni ska ha invändig spikläkt för gips/osb. Annars blir det svårt med el-dragning i väggarna. Det blir kanske inte helt enkelt även om ni sätter spikläkt. Normalt kan man dra el vertikalt bakom spikläkten och upp i innertaket, men era kortlingar sätter stopp för den vägen om en spikläkt hamnar över kortlingarna.

Kortlingarna ser ut att sitta på ungefär samma nivå runt om. Försök sätta spikläken mitt emellan kortlingarna så kan ni fortfarande tråckla upp el vertikalt.

/Micke

 
inga problem med elen lite mer borrande bara.......gör som du tänkt funkar bra de
 
Jorå, det är klart att man kan borra, men det blir ju lite bökigare.

Jag håller just på med ett dubbelgarage liknande ert. Halva garaget ska inredas till snickarverkstad. Där blir der en hel del uttag samt permanent dragen tryckluft i väggarna.

Jag har satt fuktspärren på regelstommen precis som ni tänker göra. Men ovanpå det (på insidan alltså) sätter jag 45x45 som spikläkt. Då får jag ett hålutrymme till el, vatten och tryckluft, samt slipper skära hål på tätskiktet för alla eldosor.

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.