Hallå!

Jag håller på att byta fasaden på mitt hus, har rivit ner gamal panel och smackat upp vindpapp enligt gängse rutin.

Under morgondagen skall spikläkt dängas upp, men jag är osäker på hur det ska göras runt fönster, och jag har inte hittat något bra svar på forumet.

Någon som har erfarenhet av liknande arbete som kan svara på om spikläkten ska vara diktad mod fönsterkarmarna/dörrkarmarna, eller om man ska lämna lite utrymme för fönstersmygar?

Jag är även nyfiken på om det är något särskilt jag ska tänka på vid hörnen, om jag bör ha en lodrät spikläkt som någon form av ram, eller om de bara ska gå rakt ut mot hörnet med ändträt bart.

tacksam för svar, bjuder på en liten bild på det pågående bygget;

2014-04-03 17.51.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur du gör runt fönster och vid knutarna beror ju mycket på om du skall ha foder och knutbrädor.

Skall du t.ex. ha knutbrädor så behövs absolut ingen vertikal spikläkt under, hushörnet hålls ihop ändå.

Men anledningen att jag började skriva var egentligen för att uttrycka min beundran över hur värmepumpens utedel är monterad. Verkligen stilfullt (y)

Och när fasaden är klart kan du ju försöka att ställa den på ett stativ på altangolvet i stället för att hänga den på väggen.
Då slipper du resonansljud inomhus. Det blir förmodligen en stor skillnad.
 
Jag ska ha fönsterfoder och knutbrädor, men måste jag tänka på något med avstånd mellan läkt och fönster med hänsyn till smygbrädor?

Ja värmepumpen står väldigt bra på dedär lilla gjutjärnsbordet! Vi hoppas på att få slippa en storm inatt!

Gällande resonansljud så var det inget problem med den gamla fasaden och jag hoppas inte det ska bli det nu.. Däremot så har vi ett sånt litet "hus" till pumpen som ska få det lite prydligare än att ha den där stora maskinen uppe på väggen :)
 
Det ser ut som fönsterna är monterade jäms med regelstommens utsida? Sätt först vågräta spikläkt mot karmen( behöver inte vara tight mot karmen) sen kortlar du i mellan spikläkten. Den ikortlade biten kan sätta mot karmen, då blir det lätt att sätta den utvändiga smygen sen. Ser ut som det är plåtbekläd utsida så detta är nog smidigast. På knutarna behövs inga kortlingar.
 
Nu har jag pangat upp spikläkt, däremot så har några problem uppdagats.

1; Fönstrena är inte i liv med regelstoppmen, utan de "hänger ut" ca 25mm vilket gör att de är i liv med min spikläkt i nuläget. Hur ska jag då fästa smygen? För panelen kommer ju bygga ytterligare 22mm så det blir ju glipa mellan fönster och foder men inget att fästa i? Hur fäster man smyg vanligt och finns det någon smakfull lösning på min situation?
Bifogar bilder på min karm >< spikläkt situation.
2014-04-05 19.25.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-04-05 19.25.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2; Vid en av altandörrarna så har snickarna "klossat ut" för att fästa karmen, vilket resulterar i att "kortlingarna" som du kallar dem inte kan spikas fast mot karmen då det är ca 7cm mellan regel och dörrkarn så jag kan inte dikta dem. Vad göra?
Man kan se var regeln går om man letar efter häftstift på vindpappen.
2014-04-05 19.25.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3; Det råder platsbrist mellan ett par av mina fönsterpartier, där en spikläkt (28x70) inte fyller ut tillräckligt för att komma nära båda karmarna, och två inte får plats. Vad göra?
2014-04-05 19.26.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för svar!
 
1) Du skruvar den lilla smyglisten direkt i fönsterkarmen.

2) ?

3) Tag en bredare bräda, alt. klyv din spikläkt till två smalare bitar.

Ett litet elakt påpekande (håll i dig eller sätt dig ned nu):
Numera rekommenderar man att spikläkten antingen sätts på distans,
eller på annat sätt öppnas så inträngande vatten kan rinna ner och ut.
Har du breda springor mellan bottenpanelen (under lockläkten) så klarar konstruktionen detta ändå.
 
1) Jag har alu-klädda fönster, skruvar man igenom dem också?

2) Hoppas någon annan har svar

3) Blir till att klyva läkt..


jag kommer ha falsad panel, inget bakom spikläkten. Har också sett folk som sätter distanser bakom, men ärligt, hur illa är det utan? Har det gjorts några tester eller erfarenhetsbaserat? Känns lite som livrem och hängslen, då man inte gjort så förr(?)
Kan det räcka med att såga ur "spår" i läkten så det kan luftasgenom det på så vis?
 
Hej, jag förstår att du verkligen bekymrar dig för att få detta rätt enligt alla konstens regler.
Men då är jag egentligen inte rätt person att svara, jag tycke mest att sådana här problem som vi amatörbyggare stöter på, är intressanta.

På ettan skulle jag nog göra så här, förutsatt att du skall ha fönsterfoder:
Sätt upp panelen, sätt dit fodren, och mät ut och passa in salningslister som passar.
Tryck på lite utefog längs dessa lister och tryck in dem på plats.
Fogmassan kommer att hålla dem på plats, och du kan dra några skruv/dyckert utifrån genom foder och salningslist.


Det där med hur viktigt det är med luftspalt och avrinning bakom panelen har jag inte en susning om.
Mitt förra hus hade stående Z-panel och ingen luftspalt, och en vägg ruttnade ner helt och hållet.
Vi fick byta allt in till insidans gipsskivor.
Så jag är lite paranoid.
Om det undersökts "vetenskapligt" vet jag inte.
Att göra en luftspalt är nog det absolut viktigaste skulle jag tro, så inte inträngande vatten ligger kvar med hjälp av kapillärkraften.
 
  • Gilla
Lyckan12
  • Laddar…
Jag antar att du läst byggbeskrivningar.se om panel och tilläggsisolering (som behandlar panelbyte). Ta dig även tid att kolla på mittnyahusfilmerna om fönstermontering, utvändig salning, bleckmontering och invändig salning och panelmontering. Förstår att du är mitt uppe men hinner du inte sätt någon annan på att kolla på materialet grundligt och jämföra med vad du gör.

Jag skulle nog gissa på att har man stående falsad panel är det inga glipor nerifrån och upp som med lockpanel eller lockläktspanel? Eller är det spår på baksidan av panelen? Om det inte är spår bör man nog sätta dom vågräta spikläkten på tunna lodräta spikläkt. Tänk dig att eventuell fukt som kommer in kondens, fukt inifrån huset eller regen/snö som driver in någonstans ska kunna torka mha konvektion (eller vad det nu heter) en luftström nerifrån och upp bakom panelen dvs det ska vara en spalt uppe också så luften kan flöda lite långsamt.

Om man ska ha överbleck över fönstret (som jag antar att man har nuförtiden?) behöver du fler spikreglar ovanför fönstret alternativt att du gör som man skriver i byggbeskrivningar och sätter överblecket under spikreglarna så eventuellt vatten som kommer in inte hamnar på fönstret, lite robustare.

Under fönstret tror jag man brukar ha två spikreglar så fodret går att fästa i något. Men det får du räkna lite på om du ska ha foder.

Tycker spikreglarna ligger för nära fönstren, är som verkligen livade med reglarna under? kommer inte gå att dreva utifrån vid fönsterbyte i framtiden. Där det är trångt är det bara att klyva, man vill nog ha reglarna så nära fönstren som möjligt (dock med drevmån) om man inte kan skruva foder i fönstren.

Livade altandörren med panelen förut? isåfall ska du nog ta en funderare på att flytta ut den, kan bli problem med att öppna fullt annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.