Undrar hur man bäst löser spikläkten i gavel på stomme som ska kläs med lockpanel. Vill ha en brytning där "vinds-del" börjar vid underkant på takstolen och upp till nock.
Menar att jag vill att panel härifrån kommer ner över lockpanelen som jag har nerifrån och upp till vindsdelen.
Sätter man helt enkelt en tjockare spikläkt i gavel på takstolar som jag sen sätter min lockpanel på.
Har använt spikläkt 28*70 till långsidor och kortsidor cc60 upp till liv med hammarband.

Lockpanelen blir 22*120 brädor och är då idén riktig om jag tar ytterliggare en 45*70 som underlag mot takstol och sätter sen min 28*70 spikläkt på denna. Släpper då ut dessa brädor 45mm mer och torde på så vis få min brytning korrekt eller?
 
Hej Forrest!
Några vanliga sätta panel på kortsidor med gavelspetsar;
1. Sätta långa brädor hela vägen upp.
2. Bryta av där du säger, jäms med spikläkt. Antingen med ett bleck som går under den översta panelen och över den undre. eller sätta en snygg "midja" (en vågrät bräda, antingen helt slät, eller snyggt hyvlad) och sätter bleck både över och under denna.
Om jag förstår dej rätt, har du tänkt låta gavelspets-panelen överlappa den den nedre (?).
Om du tänkt att sedan lägga en 45x70 ovanpå den nedra panelen för att täcka ändträet och få något att spika i, och dra den övre panelen en liten bit nedanför, så tycker jag absolut att det borde fungera. Bara såga panelerna i 15 graders lutning, så att du får en droppnäsa.
Kreativ lösning tycker jag!
Om jag nu förstått dej rätt?.
Lycka till! Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.