Hej!

Har haft hantverkare som spikat upp ny panel på två fasader. Tyvärr har de använt spikpistol med för hårt tryck, som resulterat i att spikhuvudet gått in för långt in i panelen. Panelen ska målas med falu rödfärg som inte är lika känsligt för fuktgenomträngning eftersom den andas. Kan de djupa spikhålen ändå orsaka problem i framtiden?

/Burka
 
Vatten kommer att bli stående i spikhålen vilket inte är riktigt bra.

Jag hade själv samma problem på min husfasad.
Vi fick fylla spikhålen med utefog innan målning.
Men min fasad är täckmålad med akrylat.

Vad man skall kitta med under falu rödfärg vet jag inte.
Kanske fönsterkitt?
 
Vatten i spikhålen?
Har jag aldrig sett på mina iallafall...
 
Målar du med slamfärg tror jag inte att det spelar någon större roll. Det lilla vatten som eventuellt kommer att hamna i hålen torkar ut mycket fort.

Det är värre om vatten kryper in i trä som är målat med tät akrylatfärg. Då kan det bli röta (been there done that).

Jag har själv haft bräder med falu rödfärg som hade några mindre sprickor och hål (skruvhål/borrhål). Bräderna var monterade så att de i princip alltid blev utsatta för vatten vid regnväder och det kom nog alltid in fukt i dessa håligheter.

Ingen röta än så länge och det har hunnit regna många gånger under alla dessa år.
 
Redigerat:
Även om man har en bra pistol är det svårt att få alla spikar att gå in lika djupt, det är lätt att vissa går in för långt. När jag byggde mitt hus så ställde jag pistolen så att spikarna stack ut 4-8mm från panelen, sen gick jag efter och slog in dem med hammare, på så vis fick jag spikarna exakt som jag ville ha dem med en acceptabel arbetsinsats.
 
Jag spikade allt med pistol på mitt hus utom vid altanen...(upp till ca 3m) sen ser man iaf inte....
 
Inga problem med faluröd. Snarare blir problemet att spikpistolernas rader hålls samman med en plastbit (iaf för 21 graders spik) och att denna gärna syns. Mestadels åker en bit av den in med spikhuvudet och med täckande färg är det inget problem. Faluröd däremot fäster inte på plast, så det kan lysa vitt i värsta fall.

Nördig som man själv är, har jag ställt pistolen att inte spika fullt in, besvärar mig att peta bort plastringen och spikar sista för hand, tråkigt dubbeljobb.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Haha, precis så gjorde vi också, petade bort den vita plasten (som inte alls fastnar på samma sätt när spikskallen inte når fram till panelen) och slog ett par tre slag med hammare.
Det funkar ju när man bygger själv, men det blir antagligen dyrt att be snickarna att göra samma sak.
 
Jag funderar lite på hur snickarna resonerat. När man slagit i EN spik ser man om den går för långt eller inte. I så fall justerar man slagdjupet innan man fortsätter. Varför fortsätta spika när man ser att det blir fel?
 
andersmc skrev:
Jag funderar lite på hur snickarna resonerat. När man slagit i EN spik ser man om den går för långt eller inte. I så fall justerar man slagdjupet innan man fortsätter. Varför fortsätta spika när man ser att det blir fel?
Trä är inte lika hårt överallt.
Skjuter man 1 spik så går den in perfekt, nästa spik träffar ett hårdare ställe och sticker ut lite, nästa spik träffar ett mjukare ställe och går i lite för långt.
Ska man hålla på så kan man lika bra handspika
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Trä är inte lika hårt överallt.
Skjuter man 1 spik så går den in perfekt, nästa spik träffar ett hårdare ställe och sticker ut lite, nästa spik träffar ett mjukare ställe och går i lite för långt.
Ska man hålla på så kan man lika bra handspika
På min spikpistol kan jag ställa islagsdjupet. Det är alltså djupet man ställer, inte med vilken kraft spiken slås i. OK, om träet är extra hårt så går spiken inte i, men den går däremot aldrig för djupt.

Men om jag säger: när man sett att fem spikar gått i för djupt, varför fortsätter man ändå?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
andersmc skrev:
På min spikpistol kan jag ställa islagsdjupet. Det är alltså djupet man ställer, inte med vilken kraft spiken slås i. OK, om träet är extra hårt så går spiken inte i, men den går däremot aldrig för djupt.

Men om jag säger: när man sett att fem spikar gått i för djupt, varför fortsätter man ändå?
Vad heter din spikpistol? Kan vara bra att veta inför nästa renovering.
 
Djupet kan man ställa på alla fabrikat....
 
Det finns väl många faktorer som spelar in?!

Vad har du för pistol, batteridriven, gasdriven, tryckluftsdriven?

Jag har en Dewalt spikpistol och en lite billigare modell av kompressor, för att exempelvis skjuta in 4" spik måste jag ha inställt luftttrycket extremt högt, får absolut inte gå under 6,5ar, då slår den inte in spiken önskvärt. Det blir således problematiskt, jag måste alltså ha kompressorn inställd att jobba mellan 6,5-8 bar, vilket kanappast är optimalt för kompressorn, den får jobba oerhört hårt.

Använder man spikpistol tror jag man får acceptera viss tolerans, men det är klart. Det är ju lättare att acceptera att man själv tabbar sig lite än att betala dyrt för ett jobb som är lite undermåligt utfört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.